بخشبندی مشتریان بانکی براساس عوامل نگرشی و رفتار مالی به منظور ارتقاء تعامل بانک با مشتریان
(ندگان)پدیدآور
فتحیان, محمدنصیرزاده, النازنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: بخشبندی از مفیدترین ابزارهای درک بهتر تنوع مشتریان است و مدیران به کمک آن میتوانند فعالیتهای بازاریابی را به صورت کارا و اثربخش به گروههای همگن و اولویتدار مشتریان تخصیص دهند. بررسی تحقیقات پیشین در حوزه بخشبندی مشتریان خدمات مالی نشان میدهد که این مطالعات اغلب متکی بر اطلاعات جمعیت شناختی- اجتماعی بوده و کمتر از متغیرهای روان شناختی و رفتاری که نشان دهنده چرایی انتخاب و ترجیح مشتریان میباشد، استفاده شده است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بخشبندی بازار صنعت بانکداری بر مبنای ابعاد نگرشی و رفتار مالی مشتریان صورت پذیرفته است. روششناسی: این تحقیق از نوع کاربردی بوده که بر مبنای یک مطالعه پیمایشی انجام میپذیرد. بر این اساس از طریق نظرسنجی از خبرگان بانکی، شاخصها در قالب 56 سوال تدوین گردید و بین 30 نفر از مشتریان به صورت پیشآزمون توزیع شد. پس از تائید و تعیین حجم نمونه، با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی پرسشنامه ها توزیع و نهایتا 355 پرسشنامه دریافت شد. یافتهها: بر اساس تحلیل عاملی 14 عامل نگرشی و رفتار مالی شناسایی شد و با استفاده از تحلیل خوشهای شرکتکنندگان به چهار بخش تقسیمبندی شدند که عبارتند از: پساندازگرایان پیرو، خبرگان مالی، خرجگرایان نگران مستقل و پیروان بیتفاوت. نتیجهگیری: مشتریان بانک از نظر ویژگیهای جمعیتشناختی، ابعاد نگرشی و رفتار مالی، تفاوتهای قابل توجهی باهم دارند؛ بنابراین در این تحقیق جهت ارتقای سطح تعامل مشتریان با بانک، آنها در چهار گروه بخشبندی شده و راهکارها و پیشنهادات مناسب بازاریابی برای هر یک از آنها ارائه گردیده است.
کلید واژگان
صنعت بانکداریبخشبندی بازار
رفتار مالی مشتری
بازاریابی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتسازمان پدید آورنده
دانشگاه علم و صنعت ایراندانشگاه علم و صنعت ایران دانشکده صنایع




