• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
    • دوره 2, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی
    • دوره 2, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بخش‌بندی مشتریان بانکی براساس عوامل ‏نگرشی و رفتار مالی به منظور ارتقاء تعامل بانک با مشتریان

    (ندگان)پدیدآور
    فتحیان, محمدنصیرزاده, الناز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.900 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: بخش‌بندی از مفید‌ترین ابزارهای درک بهتر تنوع مشتریان است و مدیران به کمک آن می‌توانند ‏فعالیت‌های بازاریابی را به صورت کارا و اثربخش به گروه‌های همگن و اولویت‌دار مشتریان تخصیص ‏دهند. بررسی تحقیقات پیشین در حوزه بخش‌بندی مشتریان خدمات مالی نشان می‌دهد که این ‏مطالعات اغلب متکی بر اطلاعات جمعیت شناختی- اجتماعی بوده و کمتر از متغیرهای روان شناختی و ‏رفتاری که نشان دهنده چرایی انتخاب و ترجیح مشتریان می‌‌باشد، استفاده شده است. از این رو، پژوهش ‏حاضر با هدف بخش‌بندی بازار صنعت بانکداری بر مبنای ابعاد نگرشی و رفتار مالی مشتریان صورت ‏پذیرفته است.‏ روش‌شناسی: این تحقیق از نوع کاربردی بوده که بر مبنای یک مطالعه پیمایشی انجام می‌پذیرد. بر این اساس از ‏طریق نظرسنجی از خبرگان بانکی، شاخص‌ها در قالب 56 سوال تدوین گردید و بین 30 ‏نفر از مشتریان به صورت پیش‌آزمون توزیع شد. پس از تائید و تعیین حجم نمونه، با روش نمونه‌گیری ‏خوشه‌ای تصادفی پرسشنامه ها توزیع و نهایتا 355 پرسشنامه دریافت شد.‏ ‏ یافته‌ها: بر اساس تحلیل عاملی 14 عامل نگرشی و رفتار مالی شناسایی شد و با استفاده از تحلیل خوشه‌ای ‏شرکت‌کنندگان به چهار بخش تقسیم‏بندی شدند که عبارتند از: پس‌اندازگرایان پیرو، خبرگان مالی، ‏خرج‌گرایان نگران مستقل و پیروان بی‌تفاوت.‏ ‏ نتیجه‌گیری: مشتریان بانک از نظر ویژگی‎‌های جمعیت‌شناختی، ابعاد نگرشی و رفتار مالی، تفاوت‌های قابل توجهی ‏باهم دارند؛ بنابراین در این تحقیق جهت ارتقای سطح تعامل مشتریان با بانک، آنها در چهار گروه بخش‌بندی ‏شده و راهکارها و پیشنهادات مناسب بازاریابی برای هر یک از آنها ارائه گردیده است.‏
    کلید واژگان
    صنعت بانکداری
    بخش‌بندی بازار
    رفتار ‌مالی مشتری
    بازاریابی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2019-08-23
    1398-06-01
    ناشر
    دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریت
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علم و صنعت ایران
    دانشگاه علم و صنعت ایران دانشکده صنایع

    شاپا
    2676-7112
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/qjimdo.2019.93607
    http://www.qjimdo.ir/article_93607.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/133864

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب