بررسی تاثیر گرایش به کارآفرینی و قابلیتهای پویا، بر عملکرد شرکت با نقش میانجیگری دوسوتوانی
(ندگان)پدیدآور
جعفری نیا, سعیدنورعلی, محمدرضارزم آور, توراننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده زمینه و هدف: شرکتها برای کسب مزیت رقابتی و عملکرد برتر، باید علاوه بر تمرکز بر نیازهای فعلی مشتریان، نیازهای آینده را نیز کشف کنند و به موقع پاسخ دهند. بنابراین باید به دوسوتوانی به عنوان یک عامل اساسی در کسب مزیت رقابتی توجه کنند. از طرفی ترکیب دو عامل قابلیت-های پویا و گرایش به کارآفرینی، میتواند به نوآوری و سرانجام عمکرد بهتر شرکت بیانجامد. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر گرایش به کارآفرینی و قابلیتهای پویا بر عملکرد شرکت با نقش میانجیگری دوسوتوانی میپردازد. روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و نحوه گردآوری داده، توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش، شرکتهای تولیدی فرآوردههای پروتئینی، کنسروجات گوشتی و غیر گوشتی در کشور میباشد. روش نمونهگیری، غیراحتمالی و در دسترس و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد. 80 نفر از مدیران شرکت به عنوان نمونه مورد تحلیل واقع شدند. تحلیل دادهها به روش معادلات ساختاری با بکارگیری نرمافزار Smart-PLS انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که دوسوتوانی بر عملکرد شرکت، گرایش کارآفرینانه و قابلیتهای پویا بر دوسوتوانی تاثیر معناداری دارند. همچنین نقش میانجیگری دوسوتوانی در تاثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد شرکت تایید شد. اما نقش میانجیگری دوسوتوانی در تاثیر قابلیتهای پویا بر عملکرد شرکت تایید نشد. نتیجهگیری: برای شروع دوسوتوانی، قابلیتهای پویا و گرایش کارآفرینانه باید مورد توجه قرار گیرند. به عبارت دیگر، وقتی شرکت دارای قابلیتهای پویا و انعطافپذیری است، فرد اجازه دارد از قضاوت خود برای تقسیم چگونگی وقت بین فعالیتهای بهرهبردارانه و اکتشافی استفاده کند.
کلید واژگان
"دوسوتوانی"" قابلیت های پویا"
"گرایش به کارآفرینی"
" عملکرد شرکت"
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتسازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران




