ارزشیابی اثربخشی آموزش راهبردها و فنون مبتکرانه حل مسئله
(ندگان)پدیدآور
ضرغامی, حمیدرضاعسگری, ناصرنامدار, حسینروزبهانی, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: توسعه خلاقیت و نوآوری در سازمان، در شمار اولویتهای اساسی بسیاری از سازمانهای پیشرو به حساب میآید. درس استراتژیها و تکنیکهای کشف و حل ابداعانه مسئله با هدف توسعه این قابلیتها در دوره عالی رستهای برای مدیران ارائه میشود. این پژوهش اثر این درس را در توسعه سه قابلیت «تفکر خلاق»، «تمایل به برنامهریزی در محیط کار» و «انگیزه بهکارگیری نوآوری در فضای کاری» در میان این مدیران ارزیابی کرده است. روششناسی: پژوهش حاضر از نگاه هدف کاربردی و از نگاه شیوه گردآوری دادهها توصیفی - پیمایشی است. جامعه اماری پژوهش مدیران شرکت کننده در این دوره به تعداد 155 نفر است که از میان آنها 130 نفر از تمایل برای همکاری در این پژوهش برخوردار بودند و در نهایت 118 مورد پرسشنامه تکمیل شده در پیش و پس آزمون به دست آمد و تحلیلهای توصیفی و استنباطی با کمک نرمافزار SPSS روی آنها انجام شد. یافتهها: دوره آموزشی اجرا شده بر هر سه متغیر مورد بررسی تاثیری چشمگیر داشته است. افزون بر این، تأثیر دوره بر متغیرهای فردی مرتبط با خلاقیت، بیش از متغیرهای سازمانی بوده است. نتیجهگیری: برگزاری این دوره آموزشی برای مدیران میتواند به ارتقای تفکر خلاق و قابلیتهای نوآوری برای حل مسائل سازمانی و بهرهمندی سازمان از مزایای حاصل از ابتکار و نوآوری یاری رساند.
کلید واژگان
استراتژیها و تکنیکهای کشف و حل ابداعانه مسئلهخلاقیت
انگیزه نوآوری
تمایل به برنامهریزی
TRIZ
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران.استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران.
مدرس دانشکده مدیریت، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران.
مدرس دانشگاه خاتمالانبیا (ص)، تهران، ایران.