محرکهای افشای اختیاری در بازار سرمایه ایران
(ندگان)پدیدآور
رحمانی, علیبشیری منش, نازنیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
افشای اختیاری مدیران به عنوان یکی از مکانیزم های شفافیت اطلاعاتی، مورد توجه تحلیل گران و فعالان بازار سرمایه می باشد. شناسایی محرک های افشای اختیاری می تواند به درک عوامل موثربرشفافیتوکاراییبازارسرمایه و کارایی تخصیص منابع کمک کند. در این پژوهش، ویژگیهای شرکت، راهبری شرکتی و قدرت ذینفعان به عنوان محرک های افشای اختیاری بررسی می گردند. نمونه تحقیق شامل 146 شرکت پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1392- 1388 می باشد. در بررسی فرضیات این پژوهش از روش معادلات ساختاری و رگرسیون چند متغیره استفاده شد تا تحلیل جامعی از تاثیر متغیرهای مکنون و اجزای سازنده های آنها بر افشای اختیاری صورت گیرد. یافته های پژوهش نشان می دهد، ویژگیهای ساختاری شرکت تاثیر مثبت و معنادار و ویژگیهای عملکردی شرکت تاثیر منفی و معناداری برسطحافشایاختیاریدارند. ویژگیهایهیاتمدیره،ساختارمالکیتوحسابرسیتاثیرمثبتو معناداریبرسطحافشایاختیاریدارند. همچنین ذینفعانداخلیتاثیرمنفیومعنادارو ذینفعانخارجیتاثیرمثبتومعناداریبرسطحافشایاختیاریمیگذارند.
کلید واژگان
ویژگیهای شرکتراهبری شرکتی
قدرت ذینفعان
افشای اختیاری و معادلات ساختاری
شماره نشریه
56تاریخ نشر
2017-12-221396-10-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استاد حسابداری دانشگاه الزهرا(س)استادیار حسابداری دانشگاه پیام نور
شاپا
1735-11382538-2519




