رابطه نظام راهبری شرکتی با ارزش شرکت
(ندگان)پدیدآور
مدرس, احمدفعلی, مریمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
جهانی شدن با پیوند شرکتها به بازارهای بین المللی و افزایش فضای رقابتی، تجدید ساختار شرکتها را ضروری کرده است. ادغام شرکت ها و گسترش بازارهای هدف، از جمله تلاشهایی هستند که شرکتها برای ادامه حیات اقتصادی خود به آن متوسل میشوند. این شرکت ها همچنین برای تامین منابع مالی خود ناگزیر به استفاده از بازارهای سرمایه داخلی و بین المللی هستند و در این میان نظام راهبری شرکتی معیاری است که نقشی اساسی در تصمیم گیری سرمایه گذاران و وام دهندگان ایفا میکند.
در این تصمیم برای بررسی نقش سهامداران نهادی و درصد مدیران غیرموظف به عنوان نمونه هایی از شاخصهای نظام راهبری شرکتی بر ارزش شرکت، اطلاعات 4 ساله 97 شرکت مورد بررسی قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان میدهد بین شاخص های مورد مطالعه (سهامداران نهادی و وجود مدیران غیر موظف) و ارزش شرکت رابطه معناداری وجود دارد. نتایج این تحقیق همسو با تحقیقات مشابه از این دیدگاه پشتیبانی میکند که وجود سهامداران نهادی و وجود مدیران غیرموظف در هیئت مدیره شرکتها، ارزش شرکت را افزایش میدهد.
کلید واژگان
نظام راهبری شرکتیسهامداران نهادی
مدیران غیرموظف
ارزش شرکت
شماره نشریه
23تاریخ نشر
2008-09-221387-07-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانکارشناس ارشد حسابداری
شاپا
1735-11382538-2519




