نظرات و ایدئولوژیها در مطبوعات /نوشتة :تئون ای. وندایک، /ترجمة :زهرا حداد و کوثر شهنی ویرایش ترجمه :دکتر پیروز ایزدی
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقاله ضمن تشریح ارتباط نظری گفتمان، ایدئولوژی و جامعه به بیان کارکردهای سهگانه ایدئولوژی یعنی کارکردهای اجتماعی، ساختارهای شناختی و بیان بازتولید گفتمانی میپردازد و با بهرهگیری از مفهوم «الگو»، نحوة ربط شناخت اجتماعی و اذهان فردی را توضیح میدهد و بر این اساس، الگوی ذهنی را بازنمایی ذهنی هر تجربه تعریف میکند و سپس با بیان و توضیح مقالات و مضامین تحلیل ایدئولوژیکی و گفتمانی متن رسانهای یا به عبارتی، ساختارهای گفتمان یعنی واژگان، گزارهها، دلالت ضمنی و ... با ذکر مثالهایی از روزنامههای نیویورک تایمز و واشنگتن پست، نظرات و ایدئولژی موجود در سرمقاله و ستون یادداشت این دو روزنامه را تحلیل و نقد میکند.
کلید واژگان
ایدئولوژیگفتمان
ساختارهای شناختی
الگو
نظرات
دلالت ضمنی
انسجام موضعی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2008-02-201386-12-01
ناشر
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیشاپا
1022-71802645-3797




