نشانه شناسی آگهی های خدمات عمومی تلویزیون ایران: آگهی های مرتبط با حمایت از کالای ایرانی
(ندگان)پدیدآور
بروجردی علوی, مهدخترضوانی, سعیدهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تبلیغات در تلویزیون از جمله عناصری است که این رسانه به منظور تغییر ارزشها و نگرشهای مردم از آن بهره میجوید. امروزه نوع جدیدی از آگهی، به نام آگهیهای خدمات عمومی، به منظور حل برخی مسائل و مشکلات مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره از شبکههای مختلف سیما، با هدف تغییر نگرش مخاطبان پخش میشوند. آگهیهای مرتبط با حمایت از کالای ایرانی نیز در این دسته قرار میگیرند. در این پژوهش پنج آگهی مرتبط با حمایت از تولیدات ملی، که از شبکههای مختلف تلویزیون در طی سال 1397 پخش شدهاند، با رویکرد نشانهشناختی رولان بارت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. این پژوهش، با هدف شناخت دال و مدلولهای موجود در متن آگهیها و بررسی چگونگی استفاده از انواع نشانهها و رمزگان در این آگهیها انجام و این نتیجه حاصل شد که تولیدکنندگان این تبلیغات، برای تشویق مردم به حمایت از تولید ملی و شکستن اسطورة “کیفیت خوب" کالای خارجی و جلوگیری از مصرفگرایی، با نمایش خرید محصولات خارجی توسط ایرانیان، که به تعطیلی کارخانهها و بیکاری کارگران منجر میشود، سعی در تحریک عواطف و احساسات مخاطبان دارند. همچنین از عناصر داستانک، مقدمهچینی، شخصیتهایی از جنس خود مردم، امید به نسل آینده و غیره در این آگهیها استفاده شده است.
کلید واژگان
تبلیغاتتلویزیون
آگهی های خدمات عمومی
نشانه شناسی
حمایت از کالای ایرانی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیسازمان پدید آورنده
گروه روابط عمومی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطباییدانشجوی دکترای رشته ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی
شاپا
1022-71802645-3797




