معرفی چارچوبی شناختی برای طراحی و سنجش اثربخشی مداخله های ارتقاء مهارت های سواد رسانه های اجتماعی مسعود مقصودی*زهرا واحد زهرا واحد**
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با پیشرفت رسانههای جدید ارتباطی از قبیل رسانههای اجتماعی، در تکمیل مبحث سواد رسانهای، مباحث جدیدی ازجمله سواد رسانههای اجتماعی مطرح شدهاند. این سواد شامل اطلاعات آغازین درباره قابلیتها، فرصتها و روش بهکارگیری این رسانهها و آسیبهای احتمالی و نحوه مقابله با آنهاست. شهروندان تنها با فراگیری سواد رسانههای اجتماعی میتوانند استفادة مناسبی از ابزارهای این نوع رسانه داشته باشند. ترویج و آموزش سواد رسانهای، چه در قالب نظام آموزشی رسمی کشور و چه سایر روشها، نیازمند بهرهگیری از یک مدل مفهومی است تا بتوان میزان اثربخشی این مداخلهها را سنجید. موضوع مهمی که در این بین وجود دارد این است که برنامهها و مداخلههای آموزشی ارتقاء سواد رسانههای اجتماعی با چه الگو و معیارهایی باید طراحی شوند که قابلیت پایش اثربخشی این مداخلهها وجود داشته باشد. مقالة حاضر با استفاده از روش کتابخانهای، مرور بر مفاهیم و ارزیابی مدلهای رایج سواد رسانههای نوین و اجتماعی، چارچوب شناختی پیشنهادی سواد رسانههای اجتماعی را که مناسب برای طراحی و سنجش میزان اثربخشی مداخلههای سواد رسانههای اجتماعی است، معرفی و تشریح میکند
کلید واژگان
سواد رسانه ایرسانههای اجتماعی
سواد رسانه های اجتماعی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیشاپا
1022-71802645-3797




