برونسپاری حلقة مفقوده در سازمانهای مطبوعاتی ایران/نوشته : یونس نوری مرادآبادی, منصور ساعی و زهره خواجه صالحی
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سازمانهای رسانهای دریافتهاند که حضور مؤثر در بازار نیازمند کسب و حفظ راهبرد شایستگیهای اصلی(مهارت و دانش تخصصی که موجب ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان میشود) است. در این راستا برونسپاری (Outsourcing) به عنوان یک تصمیم راهبردی و حساس، با توسعة سازمان و ارتقای بهرهوری در قالب کوچکسازی، موجب گسترش توانایی سازمانها و دستیابی راهبرد شایستگیهای اصلی در محیط کسب و کار جهانی شده است. برونسپاری عبارت است از عملیات واگذاری برخی فعالیتهای داخلی یک سازمان به تأمینکنندة آن در بیرون از سازمان در قالب یک قرارداد بلند مدت. این پژوهش در جهت تبیین فعالیت برونسپاری در سازمانهای مطبوعاتی جهان و بررسی جایگاه این مفهوم در سازمانهای مطبوعاتی ایران بر اساس روشهای مطالعات کتابخانهای و مصاحبة عمیق صورت گرفته است. نتایج نشان میدهد که برخی از فعالیتهای برونسپاری شده نظیر چاپ، توزیع و آگهیها در میان تمام سازمانهای مطبوعاتی مورد بررسی، نقش مثبتی بر عملکرد کلی سازمان داشته است. همچنین فعالیتهایتولید متن (به جز چاپ) فعالیتهای مربوط به قرارداد با خبرنگاران در خصوص حق التحریریه و امور مربوط به پشتیبانی سیستمهای کامپیوتری در تمام سازمانهای مورد بررسی نقش منفی در کارایی و اثربخشی سازمان داشته است. همچنین شایان ذکر است در برخی فعالیتها نظیر ارسال ام ام اس به مخاطبان از طریق اپراتورهای مختلف، صفحهآرایی، زینک در برخی سازمانها عملکرد مثبت و در برخی دیگر عملکرد منفی داشته است
کلید واژگان
اقتصاد رسانهبرونسپاری
سازمانهای مطبوعاتی
مدیریت رسانه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-05-211391-03-01
ناشر
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیشاپا
1022-71802645-3797




