نقش سواد رسانهای در توسعة انسانی: مطالعة موردی کتاب( سیاستهای اجرایی سازمان صداوسیما و سند تحول وزارت آموزشوپرورش/ نوشته : حسن بشیر و رامین چابکی
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شاخص توسعة انسانی یک شاخص ترکیبی است که سه بُعد اساسی زندگی، یعنی دسترسی به امکانات لازم برای کسب دانش، برخورداری از یک عمر طولانی و زندگی سالم و رسیدن به سطح استاندارد زندگی را اندازهگیری میکند. این شاخص، همهساله از سوی برنامة توسعة سازمان ملل متحد منتشر شده، به مرور زمان مورد جرح و تعدیل قرار گرفته و اینک بهعنوان یک شاخص مقبول بینالمللی برای سنجش توسعهیافتگی جوامع مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. رویکرد توسعة انسانی مصرف کالاها و خدمات را تنها یکی از عناصر زندگی بهتر میداند و برآوردن نیازهای روحی و گسترش ظرفیتهای ذهنی را عنصر دیگر زندگی بهتر بهشمار میآورد که از طریق پرورش قوای ذهنی بهویژه با آموزش حاصل میشود. امروزه، دیگر کسانى که تنها از سواد بهمعنای توانایى خواندن و نوشتن برخوردارند، باسواد بهشمار نمىروند، بلکه کسانى باسوادند که از نظر شناخت و کاربرد فناوریهای نوین ارتباطى و اطلاعاتى توانمند باشند و بتوانند از میان انبوه پیامها در بازار پیام دست به انتخاب بزنند. بر همین اساس در این تحقیق بر آن شدیم تا برای تبیین نقش سـواد رسـانهای در توسعة انسانی جمهوری اسلامی بر اساس روش پژوهش اسنادیـ تحلیلی، مروری بر سیاستهای دو نهاد مهم وزارت آموزشوپرورش و سازمان صداوسیما در مقوله سواد رسانهای داشته باشیم و در مرحلة بعد به تحلیل نسبت این سیاستها با توسعة انسانی بپردازیم. نتایج تحلیل نشان میدهد که حجم سیاستهای این دو نهاد در حوزة سواد رسانهای بسیار محدود است و در سیاستهای موجود دو نهاد مذکور نگرش فرایندی به آموزش سواد رسانهای مشاهده نمیشود. همچنین با بررسی سیاستهای اجرایی سازمان صداوسیما متوجه میشویم که نگاه توسعهمحور نسبت به مقولة سواد رسانهای در این سیاستها وجود ندارد
کلید واژگان
توسعة انسانیسواد رسانهای
جامعة اطلاعاتی
ایران
سند تحول آموزشوپرورش
سیاستهای اجرایی صداوسیما
مدل تامن
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیشاپا
1022-71802645-3797




