• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه
    • دوره 25, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه
    • دوره 25, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقش سواد رسانه‌ای در توسعة انسانی: مطالعة موردی کتاب( سیاست‌های اجرایی سازمان صداوسیما و سند تحول وزارت آموزش‌وپرورش/ نوشته : حسن بشیر و رامین چابکی

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    330.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    شاخص توسعة انسانی یک شاخص ترکیبی است که سه بُعد اساسی زندگی، یعنی دسترسی به امکانات لازم برای کسب دانش، برخورداری از یک عمر طولانی و زندگی سالم و رسیدن به سطح استاندارد زندگی را اندازه‌گیری می‌‌کند. این شاخص، همه‌‌ساله از سوی برنامة توسعة سازمان ملل متحد منتشر شده، به مرور زمان مورد جرح و تعدیل قرار گرفته و اینک به‌عنوان یک شاخص مقبول بین‌المللی برای سنجش توسعه‌یافتگی جوامع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. رویکرد توسعة انسانی مصرف کالاها و خدمات را تنها یکی از عناصر زندگی بهتر می‏داند و برآوردن نیازهای روحی و گسترش ظرفیت‏های ذهنی را عنصر دیگر زندگی‏ بهتر به‏شمار می‏آورد که از طریق پرورش قوای ذهنی به‏ویژه با آموزش حاصل می‏شود. امروزه، دیگر کسانى که تنها از سواد به‌معنای توانایى خواندن و نوشتن برخوردارند، باسواد به‏شمار نمى‏روند، بلکه کسانى باسوادند که از نظر شناخت و کاربرد فناوری‌های نوین ارتباطى و اطلاعاتى توانمند باشند و بتوانند از میان انبوه پیام‌ها در بازار پیام دست به انتخاب بزنند. بر همین اساس در این تحقیق بر آن شدیم تا برای تبیین نقش سـواد رسـانه‌ای در توسعة انسانی جمهوری اسلامی ‌بر اساس روش پژوهش اسنادی‌ـ تحلیلی، مروری بر سیاست‌های دو نهاد مهم وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان صداوسیما در مقوله سواد رسانه‌ای داشته باشیم و در مرحلة بعد به تحلیل نسبت این سیاست‌ها با توسعة انسانی بپردازیم. نتایج تحلیل نشان می‌دهد که حجم سیاست‌های این دو نهاد در حوزة سواد رسانه‌ای بسیار محدود است و در سیاست‌های موجود دو نهاد مذکور نگرش فرایندی به آموزش سواد رسانه‌ای مشاهده نمی‌شود. همچنین با بررسی سیاست‌های اجرایی سازمان صداوسیما متوجه می‌شویم که نگاه توسعه‌محور نسبت به مقولة سواد رسانه‌ای در این سیاست‌ها وجود ندارد
    کلید واژگان
    توسعة انسانی
    سواد رسانه‌ای‌
    جامعة اطلاعاتی
    ایران
    سند تحول آموزش‌وپرورش
    سیاست‌های اجرایی صداوسیما
    مدل تامن

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2015-02-20
    1393-12-01
    ناشر
    معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    شاپا
    1022-7180
    2645-3797
    URI
    http://qjmn.farhang.gov.ir/article_51892.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/133051

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب