تحلیل محتوای رسانه: یک رویکـرد پژوهشـی/نوشته : علی اکبر فرهنگی و امیر رستگار
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بدون تردید قدرت رسانه در جامعة امروزی بر هیچکس پوشیده نیست. به گزارش اخبار رسانههای مهم آمده رسانهها میتوانند بهطور قابل توجهی بر قیمت سهام تأثیرگذارند و موجب فروپاشی شرکتها، افزایش و کاهش فروش محصولات شوند. رسانهها میتوانند شرایطی را بهوجود آورند که موجب استعفای مقامات ارشد و حتی سرنگونی رؤسای جمهور شوند. تحلیل محتوای رسانهها یک زیرمجموعة تخصصی از تحلیل محتواست که یک متدولوژی تحقیقی قدیمی و تثبیت شدهاست. تحلیل محتوای رسانهها بهعنوان یک متدولوژی تحقیقاتی در مطالعات ارتباطات جمعی و علوم اجتماعی همراه با ورود تلویزیون افزایش یافت. تحلیل محتوای رسانهها یک روش تحقیقاتی اولیه برای مطالعة نقش خشونت، نژادپرستی و زنان در برنامهسازی تلویزیونی نیز در فیلمها، بهکار برده شدهاست و برخی از محققین تحلیل محتوا را تکنیکی برای نتیجهگیری و شناسایی سیستماتیک و عینی ویژگیهای خاص درون یک متن تعریف کردهاند. رویکرد رفتارگرایانه ورویکرد انسانگرایانه دو قالب مهم در تحلیل محتوا هستند . رویکرد رفتارگرایانه به تحلیل محتوا عمدتاً به تأثیراتی مربوط میشود که محتوا ایجاد میکند. این رویکرد یکی از رویکردهایی است که دانشمندان علوم اجتماعی آن را دنبال میکنند. درحالیکه رویکرد رفتارگرایانه نگاهی نوگرایانه از تحلیل محتوا دارد و سعی در شناخت تأثیرات آتی، رویکرد انسانگرایانه نگاهی واپسگرایانه از تحلیل محتوا دارد و میکوشد که دربارة جامعه و فرهنگی که آن را بهوجود آوردهاست بررسیهای موشکافانه انجام دهد. در این مقاله محققین به بحث درباره تحلیل محتوا و اهمیت آن در رسانه و انواع تحلیل محتوا پرداختهاند
کلید واژگان
تحلیل محتوارسانه
تحلیل محتوای کیفی و تحلیل محتوای کمّی
ارتباطات
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیشاپا
1022-71802645-3797




