جایگاه طنز در مطبوعات امروز ایران نوشتة محمدمهدی فرقانی پردیس سیاسی
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
موضوع مقالة حاضر، شناخت جایگاه طنز در مطبوعات امروز ایران است. در این پژوهش، 16 نفر از طنزپردازان شاخص مکتوب و تصویری با استفاده از روش مصاحبۀ عمقی مورد پرسش قرار گرفتهاند. نظریههای سهگانۀ طنز، منطق گفتوگویی و کارناوال میخائیل باختین و مسئولیت اجتماعی رسانهها چارچوب نظری این مقاله را شکل میدهند. پرسشها در قالب سه دستۀ کلی شامل: تعریف و ماهیت طنز مطبوعاتی، رابطۀ طنز مطبوعاتی با جامعه و رسانه و چالشها و آیندۀ طنز مطبوعاتی، طراحی و پرسش شدهاند. طبق نظر طنزپردازان، مهمترین کارکرد طنز مطبوعاتی انتقادی و ژورنالیستی بودن آن است و طنز مطبوعاتی بهدلیل این ماهیت به شکل مستقیم با دستگاههای صاحب قدرت گره خورده است و برخلاف نظر باختین، طنز مطبوعاتی در فضای بستة سیاسی، کارکرد انتقادی خود را از دست میدهد. اختلاف تعریف طنزپردازان و جامعه از مفهوم طنز، خطوط قرمز نامشخص و سیال و ظهور شبکههای اجتماعی به شکل مستقیم آیندۀ طنز مطبوعاتی را دچار ابهام کرده است.
کلید واژگان
طنزاجتماعی
مصاحبۀ عمقی نظریههای سهگانۀ طنز
نظریۀ کا نظریۀ رناوال
مسئولیت
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیشاپا
1022-71802645-3797




