شفافیت رسانهای در مقابله با فساد و جرم سازمانیافته نوشتة غلامحسین بیابانی محمدتقی عصار افسانه مظفری
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فساد یکی از شاخصههای اساسی جرم سازمانیافته در نظر گرفته میشود. گرچه تحقیقات تجربی اندکی در مورد ارتباط بین جرم سازمانیافته و فساد وجود دارد اما در سالهای اخیر با پروندههای کلان فساد اقتصادی بهویژه مفاسد دولتی مواجه بودهایم. هرچند فقدان شفافیت در فعالیتهای مالی دولتی و نظارت نامناسب در کشور ما وقوع چنین مواردی را تسهیل کرده است ضرورت شفافیت بیشتر در مبارزه با فساد مالی و اداری مطرح میشود. از آنجا که بیشتر جرائم فساد به شکل سازمانیافته ارتکاب پیدا میکنند، در مبارزه با این جرائم نیز توسل به شفافیت ضروری است. زیرا ما امروزه با مجرمان سازمانیافتهای روبهرو هستیم که هیچ مرز ملی یا بینالمللی نمیشناسند. آنها هیچ احترامی برای امنیت جامعه قائل نیستند. لذا اولین بار، کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل در سال 2003 ضرورت شفافیت را مطرح کرد. افشای جرم سازمانیافته توسط رسانه بهمثابة این است که نوری را داخل سایههایی میتابانیم تا نقاط تاریک روشن شود. بر این اساس این مقاله در تلاش است تا روشی را که به طریق آن جرائم سازمانیافته و نیز بدهبستانهای مجرمانه صورت میپذیرد را آشکار سازد. در این مقاله نگارندگان تلاش دارند ابعاد شفافیت رسانه را در جرائم فساد و سازمانیافته کنکاش کنند و برای مقابله راهکارهایی را پیشنهاد دهند
کلید واژگان
رسانهشفافیت رسانهای
پیشگیری
جرم سازمانیافته
فساد
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیشاپا
1022-71802645-3797




