مرور دوره 19, شماره 1 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 7 از 7
-
تحلیل گفتمان سرمقالههای روزنامههای برجسته آمریکا دربارة برنامه هستهای ایران /نوشتة: فواد ایزدی و حکیمه سقای بیریا/ ترجمة :سیّد جمالالدین اکبرزاده
(معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2008-05-21)این مقاله با بهرهگیری از مفاهیم نظری " شرقشناسی“ سعید و "مربع ایدئولوژیک“ ون دایک، به تحلیل سرمقالههای سه روزنامة برجسته امریکایی درباره برنامه هستهای ایران میپردازد. تحلیل گفتمان انتقادی سرمقالههای نیویورکتایمز، ...
-
چالشهای پژوهش کیفی در علوم اجتماعی ایران /نوشتة :دکتر محمد سعید ذکایی
(معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2008-05-21)مقاله ضمن تفکیک آزمون نظریه و نظریهسازی به عنوان دو سنّت غالب تحقیقات اجتماعی، پژوهش کیفی را در تناظر با سنّت نظریهسازی میداند و ضمن بر شمردن چالشهای پژوهش کیفی در علوم اجتماعی ایران، طرح مسائل و موضوعات متفاوت و جدید ...
-
تحلیل گفتمان بیرون از هزارتوی تئوریها /نوشته :دکتر محمدجواد غلامرضا کاشی
(معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2008-05-21)مقاله با بهرهگیری از تجربیات عملی در پژوهشهای کیفی به ویژه تحلیل گفتمان نگاشته شده است و سرمشقی برای پژوهشگر تازه کار در این عرصه برای فهم معانی نهفته و کانونی متون از جمله متون رسانهای است
-
تحلیل محتوای بازنماییهای رسانهای در جهان نابرابر /نوشتة :اوئن دوروکس/ترجمة: سیّدمحمد مهدیزاده
(معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2008-05-21)محتوا در مرکز یا کانون روابط بین صنایع رسانهای و مخاطبین قرار دارد. ما در این مقاله موضوعات اصلی مربوط به تحلیل محتوای رسانهها را مورد بحث و بررسی قرار میدهیم و به منظور پیشبرد بحث ایدئولوژی و گفتمان، بر این نکته تأکید ...
-
تحلیل واسازی /نوشتة: دیوید ام. بوژه/ ترجمة :دکتر حسن محدثی
(معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2008-05-21)دیوید بوژه با رویکردهای مختلف، پیشاروایت را بررسی کرده است، بوژه با تأکید بر نگاه دریدا به واسازی مبنی بر اینکه واسازی یک فرمول ـ روش نیست بلکه یک "پدیده“ است و " چیزی است که رخ میدهد“، از این فراتر میرود و واسازی را ...
-
تاریخچه و کاربرد برخورد اندیشهها /نوشتة :فرخ پارسیزاده
(معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2008-05-21)برخورد اندیشهها روشی است برای ایجاد خلاقیت گروهی به منظور دریافت نظرات و اندیشه های گوناگون برای حل یک مشکل و یا یک مسئله. این روش بیش از نیم قرن است که در میان صاحبنظران و علاقهمندان مورد استفاده قرار گرفته است و با ...
-
مکاتب فرهنگ و ارتباطات: تأملی در ناگفتهها /نوشتة :پروفسور سیّدحمید مولانا
(معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی, 2008-05-21)اندیشمندان حوزة ارتباطات با طرح مقولة فرهنگ در کنار ارتباطات، از منظرهای مختلف موضوع " فرهنگ و ارتباطات“ را مورد بررسی قرار دادهاند. مکتب مطالعات فرهنگی و انتقادی، مکتب فرهنگ تودهای، مکاتب مردمشناسی، مکاتب فلسفی، مکاتب ...



