بررسی رضایتمندی مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی و تأثیر آن بر نگرش نسبت به سازمان
(ندگان)پدیدآور
تاج مزینانی, علی اکبربگی, میلادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تأمین اجتماعی منعکس کننده مسئولیت و تعهد دولتها در تأمین امنیت اجتماعی و اقتصادی آحاد افراد جامعه است. سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از متولیان این امر، بیش از 36 میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش قرار داده است که این موضوع بر اهمیت سنجش رضایت و ارزیابی عملکرد این سازمان می-افزاید. هدف مطالعه حاضر بررسی میزان رضایت مستمریبگیران سازمان تأمین اجتماعی از خدمات ارائهشده و نگرش آنها نسبت به این سازمان می باشد. دادهها با استفاده از پیمایشی که در سال 1396 انجام گرفت گردآوری و سپس با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیهوتحلیل شدند. به این منظور تعداد 400 نفر به صورت تصادفی در 9 استان مختلف و همچنین شرق تهران، غرب تهران و شهرستانهای تهران انتخاب شدند که به صورت تلفنی مورد مصاحبه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که رضایت افراد از خدمات فرهنگی سازمان و خدمات غیرحضوری کارگزاری ها در سطح پایینی قرار دارد هرچند که رضایت از رفتار پرسنل و کارکنان سازمان و نیز خدمات درمانی ارائهشده توسط آن در سطح بالایی قرار دارد. مستمری بگیران همچنین رضایت اندکی از قوانین بازنشستگی داشتند. از طرفی رابطه مثبتی بین میزان رضایت افراد از خدمات ارائهشده توسط شعب بیمه تأمین اجتماعی و نگرش مثبت نسبت به سازمان وجود دارد. با این وجود سازمان بایستی در نحوه ارائه و اطلاعرسانی برخی خدمات تجدیدنظر کرده و آنها را بهبود بخشد تا میزان رضایت بالاتری را کسب کند.
کلید واژگان
رضایتمندیسازمان تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی
مستمریبگیران
نگرش
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-04-211398-02-01
ناشر
موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعیسازمان پدید آورنده
گروه تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائیدکتری جمعیت شناسی دانشگاه تهران




