بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
پارسامهر, مهربانحدّت, الههنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سازگاری اجتماعی در نوجوانان بهعنوان مهمترین نشانهی سلامت روان است که عواملی متعددی نظیر هوش هیجانی در ایجاد و تقویت آن مؤثر هستند. این پژوهش با هدف سنجش رابطهی بین هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی دانشجویان با روش پیمایشی انجام گرفته و پرسشنامههای استاندارد بین 407 نفر از دانشجویان دانشگاه یزد با روش نمونهگیری تصادفی ساده توزیع شده است. نتایج آزمون پیرسون رابطهی بین متغیر هوش هیجانی و تمام متغیرهای هوش هیجانی با سازگاری اجتماعی را تأیید کرده و تحلیل رگرسیون گام به گام نیز تا چهار گام پیش رفته است. متغیرهای تأثیرگذار مجموعاً 35 درصد از واریانس سازگاری اجتماعی دانشجویان را تببین نمودند. با توجه به نظریات بار ـ اُن، دیدگاه پدیدارشناسی و نظریات راجرز، رابطهی مستقیم بین هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی دانشجویان دیده شد و مشخص گردید، تقویت هوش هیجانی در مقاطع مختلف، باعث سازگاری بیشتر با محیط و اطرافیان میشود.
کلید واژگان
سازگاری اجتماعیهوش هیجانی
دانشجویان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University Of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه یزد.کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه یزد
شاپا
2538-32052588-6444




