سرمایه فرهنگی و مدارای اجتماعی (آزمون مدل میمیک)
(ندگان)پدیدآور
فیروزجاییان, علی اصغرشارع پور, محمودفرزام, نازنیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ما در جامعه ای زندگی میکنیم که اعضای آن دارای اندیشهها و رفتارهای متفاوت هستند و متناسب با هر موقعیت اجتماعی یک واکنش ویژهای را بروز میدهند. یکی از اصولی که در بهبود و رشد روابط انسان با دیگران، تأثیر شگرفی دارد، مدارا و تحمل دیگران است. تحقیق حاضر با استفاده از نظریهی منش و میدان بوردیو به دنبال بررسی تأثیر سرمایهی فرهنگی بر ارتباطات بین فردی با تأکید بر مدارای اجتماعی و بهطور خاص مدارای رفتاری میباشد جامعهی آماری این پژوهش کلیهی جوانان 35-18 سال شهر ساری (176996 نفر) بوده که با استفاده از فرمول کوکران، 400 نفر از آنها بهعنوان حجم نمونهی تحقیق انتخاب شدهاند؛ همچنین دادههای مورد نیاز تحقیق از طریق ابزار پرسشنامه به روش میدانی گردآوری شده است. تحلیل داده نیز به وسیلهی نرمافزارهای SPSSو Amos انجام گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد که بین سرمایهی فرهنگی و ابعاد آن با مدارای اجتماعی (رفتاری) رابطه و تأثیر معناداری وجود دارد؛ همچنیننتایج بیانگر آن است که رابطهی بین ابعاد سرمایهی فرهنگی و مدارای رفتاری معنیدار و مثبت میباشد. نتایج مدل ساختاری نشان میدهد که ابعاد سرمایهی فرهنگی 28 درصد از تغییرات مدارای اجتماعی را تبیین کرده است.
کلید واژگان
مدارای اجتماعیمنش و میدان
سرمایهی فرهنگی
مدل میمیک
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University Of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه مازندراناستاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
کارشناس ارشد مطالعات جوانان دانشگاه مازندران
شاپا
2538-32052588-6444




