سنجش جامعهشناختی نابهنجاریهای رفتاری دانشآموزان (مورد مطالعه: شهر شیراز)
(ندگان)پدیدآور
ایمان, محمدتقیبهمنی, لیلادل آور, مریم ساداتنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فرض پژوهش حاضر این است که پایبندی به باورهای مذهبی، ارتباط صمیمی با اعضای خانواده و گروههای دوستی میتوانند بر نابهنجاریهای رفتاری نوجوانان تأثیرگذار باشند. جهت بررسی این فرض، دادههای مورد نیاز با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه و با انتخاب نمونهای 385 نفری از دانشآموزان دختر دبیرستانهای شیراز بدست آمد و روش نمونهگیری، تصادفی چند مرحلهای بوده است. یافتهها نشان میدهد که با افزایش یافتن پایبندیهای مذهبی و ارتباط صمیمی با اعضای خانواده، از میزان نابهنجاریهای رفتاری دانشآموزان کاسته شده است؛ همچنین نتایج نشاندهندهی میزان بالاتر نابهنجاریهای رفتاری در میان دانشآموزانی است که ارتباط بیشتری با افراد هنجارشکن دارند؛ نتایج رگرسیونی نشان میدهد که پایبندیهای مذهبی و ارتباط با گروههای دوستی به ترتیب میزان اهمیتی که در تبیین متغیر وابسته داشتهاند وارد معادله شده و در مجموع 49 درصد از واریانس متغیر وابسته را توضیح دادهاند (49/0=2R).
کلید واژگان
نابهنجاری رفتاریپایبندی مذهبی
ارتباط صمیمی با اعضای خانواده
گروههای دوستی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University Of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
استاد گروه جامعهشناسی دانشگاه شیرازدانشجوی دکترای مطالعات زنان دانشگاه ادیان و مذاهب قم
کارشناس ارشد جامعهشناسی و مدرس دانشگاه پیام نور شیراز
شاپا
2538-32052588-6444




