همگرایی و واگرایی هویتهای ملی، مذهبی و جهانی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان)
(ندگان)پدیدآور
امینی زاده, سینابوستانی, داریوشنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش کمی، به بررسی رابطهی بین هویتهای ملی، مذهبی و هویت جهانی پرداخته است. جامعهی آماری این تحقیق دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان است. حجم نمونه 380 نفر برآورد گردید که با توجه به ماهیت طبقهای جامعهی آماری، با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای، نمونهها انتخاب شدند. دادهها به کمک پرسشنامه جمعآوری گردید. روایی و اعتبار به کمک آلفای کرونباخ و اعتبار صوری حاصل گردید و همچنین برای آزمون اعتبار مدل پژوهش از نرمافزار آموس استفاده بعمل آمد. تحلیل یافتهها نشان داد که هویت مذهبی در بعد اعتقادی و هویت ملی در بعد رفتاری، رابطهی مثبتِ معنیداری با هویت جهانی دارند. از طرف دیگر هویت مذهبی در بعد مناسکی با هویت جهانی رابطهی منفی معناداری دارد. متغیرهای دیگر از قبیل میزان استفاده از تلویزیونهای ماهوارهای و مصرف فرهنگی نیز رابطهی مثبتی با هویت جهانی دارند. بطور کلی میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که رابطهی هویتهای محلی (مذهبی و ملی) با هویت جهانی در برخی ابعاد از نوع همگرایی و در برخی ابعاد از نوع واگرایی است. به تعبیر دیگر ما شاهد نوعی خاصگرایی و عامگرایی هستیم که دو روی سکهی جهانیشدن است.
کلید واژگان
هویت جهانیهویت ملی
هویت مذهبی
جهانیشدن
مصرف فرهنگی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University Of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه شهید باهنر کرماندانشیار گروه علوم اجتماعی و رئیس گروه پژوهشی جامعهشناختی مطالعات شهری ـ روستایی دانشگاه شهید باهنر کرمان
شاپا
2538-32052588-6444




