رسانه مدرن و برساخت هویت: کانالهای ماهوارهای کردی و هویت قومی کردهای ایران
(ندگان)پدیدآور
رضایی, احمدمحمدی, نریماننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
جامعهی نوین را میتوان جامعهای دانست که منطق رسانه بر آن حاکم است. در هزارهی سوم، رسانه به تمام بخشهای زندگی بشری نفوذ کرده است و به یکی از ابزارهای اصلی برساخت هویت تبدیل شده است. در پژوهش حاضر به بررسی رسانهی مدرن کردی (کانالهای ماهوارهای کردی) و رابطهی آن با هویتیابی قومی کردهای ایران پرداخته میشود. برای نیل به این هدف از روششناسی ترکیبی استفاده شده است. در بخش کمی از ابزار پرسشنامه و در بخش کیفی از تکنیک نشانهشناسی استفاده شده است که از ترکیب آنها به تفسیر یافتهها رسیدهایم. یافتههای پژوهش نشانگر این مسئله میباشد که رابطهی بین میزان و مدت استفاده از کانالهای ماهوارهای کردی و هویت قومی کردهای ایران در تمام ابعاد آن معنادار و مثبت میباشد؛ همچنین، رابطهی بین میزان احساس در حاشیه بودگی و هویت قومی کردهای ایران، مستقیم و مثبت میباشد. کانالهای ماهوارهای کردی، رسانههایی ایدئولوژیک هستند و بازنمایی هویت قومی کردها در این کانالهای ماهوارهای در هماهنگ با منافع حزبی و ایدئولوژیکشان میباشد. به هر حال، سطح بالای مخاطبان این کانالهای ماهوارهای در رشد هویت قومی کردها در ایران تأثیرگذار بوده است.
کلید واژگان
هویت قومیبرساخت هویت
کانالهای ماهوارهای کردی
روش تحقیق ترکیبی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-04-211394-02-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University Of Ahvaz
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندراندانشجوی دکترای جامعهشناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه اصفهان
شاپا
2538-32052588-6444




