• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • توسعه اجتماعی
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • توسعه اجتماعی
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    عوامل اقتصادی و اجتماعی مؤثر بر پدیده روسپی‌گری در شهر شیراز در سال ۱۳۸۹

    (ندگان)پدیدآور
    ایزدی, حسینضرغامی, افراسیاب
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    211.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل اجتماعی و اقتصادی پدیده­ی روسپی­گری در شهر شیراز در سال ۱۳۸۹ است.  در مجموع برای این تحقیق پنج سؤال در نظر گرفته شده، که بر مبنای آن پنج فرضیه مطرح می­گردد.  1- نقش عوامل زندگی شهری (تحصیلات بالا، شهرنشینی، وسایل ارتباط جمعی و تحصیلات پایین والدین) در روسپی­گری چیست؟ 2- عدم نظارت اجتماعی بر روسپی­گری چه آثاری دارد؟ 3- کارکرد منفی خانواده چه آثاری بر توسعه­ی این بلا دارد؟ 4- ناهنجاری اخلاقی چه نقش مضری در این پدیده دارد؟ 5- عوامل فردی (زیبایی چهره، حاشیه­نشینی، فقر، اعتیاد و درآمد بالای روسپی­گری) چه نقشی در بحث ما دارد؟ روش پژوهش پیمایشی و صورت توصیفی و تحلیلی است.  صد نمونه از زنان روسپی و صد نمونه­ی عادی مورد سؤال واقع شده­اند.  پرسش­نامه­ای برای جمع اطلاعات با سی سؤال فراهم شده و به کمک نرم­افزار SPSS و آزمون آماری در قالب جداول توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.  نتایج بدست آمده، که فرضیات را تأیید می­کند به این شرح است: الف) 49% زنان روسپی عوامل زندگی شهری را در رخداد روسپی­گری مؤثر دانسته­اند و تنها 20% زنان عادی به این مسئله اشاره داشتند؛ ب) 47% از زنان روسپی  مسئله­ی عدم نظارت اجتماعی را عامل این پدیده دانسته و 44% زنان عادی به این عامل اشاره کرده­اند؛ ج) در بحث کارکرد منفی خانواده، 79% از زنان درگیر این عامل را باعث معضل روسپی­گری دانسته و 58% زنان عادی به این نقش اشاره کرده­اند؛ د) نقش ناهنجاری اخلاقی را در ایجاد روسپی­گری 51% درصد زنان روسپی و 35% زنان عادی برشمرده­اند؛ ه) به نقش عوامل فردی، 59% زنان روسپی و 53% زنان عادی توجه داده­اند؛ بنابراین هر پنج عامل در روسپی­گری رابطه­ی معنادار دارند (05/0 >P).
    کلید واژگان
    عوامل اجتماعی
    عوامل اقتصادی
    روسپی‌گری

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2014-11-22
    1393-09-01
    ناشر
    دانشگاه شهید چمران اهواز
    Shahid Chamran University Of Ahvaz
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه شهید چمران اهواز
    کارشناس ارشد گرایش جزا و جرم‌شناسی مرکز آموزش‌های بین‌المللی خلیج فارس، دانشگاه آزاد اسلامی

    شاپا
    2538-3205
    2588-6444
    URI
    http://qjsd.scu.ac.ir/article_11438.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/132096

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب