سرمایه اجتماعی (آنلاین و آفلاین) و فرهنگ شهروندی
(ندگان)پدیدآور
احمدی, یعقوبمرادی, سالارنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در سالیان اخیر و با رشد اینترنت و فناوریهای اجتماعی آنلاین، پرسشهای متعددی در رابطه با نوع، شدت، کیفیت و وسعت فعالیتهای مدنی در جهان مبتنی بر شبکههای اجتماعی مطرح شده است. این نوشتار با توجه به اثرگذاری شبکههای اجتماعی آنلاین در انتخاباتهای اخیر از 1388 به این سو و رویدادهای پس از آن، درصدد ارزیابی اثر سرمایه اجتماعی موجود در شبکههای آنلاین بر فرهنگ شهروندی شهروندان شهر سنندج برآمده است. این پژوهش به روش توصیفی از نوع همبستگی و با کاربرد پیمایش انجام پذیرفته است. پرسشنامه مرکب از پرسشهای استاندارد دیمیتری ویلیامز و پرسشنامه محقق ساخته برای فرهنگ شهروندی بوده است که مبتنی بر اعتبار و پایایی مناسب و به شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای در میان 400 نفر از پاسخگویان توزیع گردید. یافتهها حاکی از سطح متوسط میانگین فرهنگ شهروندی و توجه بیشتر به مشارکت مدنی بوده است. در میان مولفههای مشارکت مدنی، ابعاد نگرشی و باوری بیش از مولفههای حوزه رفتاری یا عملی مورد توجه شهروندان بوده است. نتایج استنباطی نیز حاکی از آن است که مهمترین بعد سرمایه اجتماعی اثرگذار بر فرهنگ شهروندی، سرمایه اجتماعی برون گروهی موجود در فضای مجازی بوده است.
کلید واژگان
سرمایهسرمایه اجتماعی
شبکههای اجتماعی
فرهنگ
فرهنگ شهروندی
جامعه شناسی
شماره نشریه
81تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشیار جامعهشناسی دانشگاه پیام نور، (نویسنده مسئول)استادیار علوم سیاسی دانشگاه پیام نور
شاپا
1735-11622538-2772




