• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم اجتماعی
    • دوره 19, شماره 59
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم اجتماعی
    • دوره 19, شماره 59
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    «تئاتر برای توسعه» به مثابه رسانه: فرایند شکل‌گیری و ویژگی-های ارتباطی

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    858.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این مقاله در چارچوب تحولات نظری ارتباطات توسعه به طرح و بررسی تی‌اف­دی[1] و ویژگی­های آن پرداخته است. تی­اف­دی محصول دو چرخش پارادایمی در ارتباطات توسعه از نظریات خوش­بینانه «مکتب نوسازی» به نظریات انتقادی «مکتب وابستگی» است که در چارچوب گفتمان «توسعه از نوعی دیگر» و نظریات «ارتباطات مشارکتی» شکل گرفت و در برنامه­های جدید توسعه و ارتباطات به ویژه در آمریکای لاتین جایگاه مهمی یافت. بنیان “تئاتر برای توسعه" بر تلفیق و ترکیب تؤامان دو عنصر «سرگرمی» و «آموزش» قرار دارد که با استفاده از تجارب و ظرفیت­های عمومی، تئاتر را برای ترغیب اجتماع به بیان دغدغه­ها، مشکلات و راه­حل­های ممکن و آموزش غیررسمی شهروندان در مسیر توسعه به کار می­گیرد. در این مقاله کوشش شده است که توصیف و تبیین ویژگی­ها و وجوه تمایز ارتباطی “تئاتر برای توسعه" با استفاده از رویکرد نظری پائولو فریره در آموزش و آگوستو بوال در نمایش­های کاربردی ارائه شود
    کلید واژگان
    ارتباطات توسعه
    تئاتر برای توسعه (“تئاتر برای توسعه”)
    تئاتر عامه-پسند
    ارتباطات مشارکتی
    تئاتر اجتماعی
    تئاتر در آموزش
    تئاتر مشارکتی

    شماره نشریه
    59
    تاریخ نشر
    2013-02-19
    1391-12-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University

    شاپا
    1735-1162
    2538-2772
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/qjss.2013.6884
    http://qjss.atu.ac.ir/article_6884.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/131585

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • فراز و فرود تئاترهای لاله‌زار در فاصلۀ سال‌های 1320 تا 1357 شمسی 

      رضائی, ناصر؛ رضوانی, محمدرضا؛ سلطان‌زاده, حامد (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیInstitute for Humanities and Cultural Studies, 2021-09-23)
        از دورۀ ناصری تا اواسط حکومت پهلوی دوم خیابان لاله‌زار یکی از کانون‌های اصلی تجددگرایی در شهر تهران بود. تعداد قابل توجهی از سالن‌های تئاتر و سینما و کافه‌ها و دفاتر برخی از مطبوعات آن دوره در این خیابان قرار داشتند. ...

    • آزادی خلاقانه؛ شگردهای مدیریتی گروه‌های تئاتر ایرانی در مقابله با سانسور 

      ایزدی, سام (دانشگاه هنر, 2024-11-21)
      از همان سال‌های ابتدایی شکل‌گیری گفتمان تئاتری در ایران، موجودیت این هنر نوظهور با سانسور که گاهی نام خودش هم قربانی خودش می‌شد، گره‌خورده است. میرزا جعفر قراچه‌داغی هنگام ترجمه‌ی مجموعه نمایشنامه‌های میرزا فتحعلی آخوندزاده، ...

    • بررسی مفاهیم استعاره و قرارداد صحنه‌ای در اجرای تئاترهای ابسورد؛ با مطالعه‌ی موردی اجراهای آخرین نوار کراپ و دستِ آخر 

      دادخواه تهرانی, مریم؛ موسوی پاکنهاد, مرتضی (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2024-02-20)
      تا به امروز نوشته‌های گوناگونی پیرامون جریان تئاتر ابسورد و تحلیل نمایشنامه‌های بکت منتشر شده است؛ اما تاکنون به غیر از مواردی محدود، به بررسی و تحلیل مؤلفه‌های اجراهای تئاتری آثار بکت پرداخته‌ نشده است. به همین علت نگارندگان ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب