«تئاتر برای توسعه» به مثابه رسانه: فرایند شکلگیری و ویژگی-های ارتباطی
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله در چارچوب تحولات نظری ارتباطات توسعه به طرح و بررسی تیافدی[1] و ویژگیهای آن پرداخته است.
تیافدی محصول دو چرخش پارادایمی در ارتباطات توسعه از نظریات خوشبینانه «مکتب نوسازی» به نظریات انتقادی «مکتب وابستگی» است که در چارچوب گفتمان «توسعه از نوعی دیگر» و نظریات «ارتباطات مشارکتی» شکل گرفت و در برنامههای جدید توسعه و ارتباطات به ویژه در آمریکای لاتین جایگاه مهمی یافت. بنیان “تئاتر برای توسعه" بر تلفیق و ترکیب تؤامان دو عنصر «سرگرمی» و «آموزش» قرار دارد که با استفاده از تجارب و ظرفیتهای عمومی، تئاتر را برای ترغیب اجتماع به بیان دغدغهها، مشکلات و راهحلهای ممکن و آموزش غیررسمی شهروندان در مسیر توسعه به کار میگیرد. در این مقاله کوشش شده است که توصیف و تبیین ویژگیها و وجوه تمایز ارتباطی “تئاتر برای توسعه" با استفاده از رویکرد نظری پائولو فریره در آموزش و آگوستو بوال در نمایشهای کاربردی ارائه شود
کلید واژگان
ارتباطات توسعهتئاتر برای توسعه (“تئاتر برای توسعه”)
تئاتر عامه-پسند
ارتباطات مشارکتی
تئاتر اجتماعی
تئاتر در آموزش
تئاتر مشارکتی
شماره نشریه
59تاریخ نشر
2013-02-191391-12-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
شاپا
1735-11622538-2772
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
فراز و فرود تئاترهای لالهزار در فاصلۀ سالهای 1320 تا 1357 شمسی
رضائی, ناصر؛ رضوانی, محمدرضا؛ سلطانزاده, حامد (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیInstitute for Humanities and Cultural Studies, 2021-09-23)از دورۀ ناصری تا اواسط حکومت پهلوی دوم خیابان لالهزار یکی از کانونهای اصلی تجددگرایی در شهر تهران بود. تعداد قابل توجهی از سالنهای تئاتر و سینما و کافهها و دفاتر برخی از مطبوعات آن دوره در این خیابان قرار داشتند. ...
-
آزادی خلاقانه؛ شگردهای مدیریتی گروههای تئاتر ایرانی در مقابله با سانسور
ایزدی, سام (دانشگاه هنر, 2024-11-21)از همان سالهای ابتدایی شکلگیری گفتمان تئاتری در ایران، موجودیت این هنر نوظهور با سانسور که گاهی نام خودش هم قربانی خودش میشد، گرهخورده است. میرزا جعفر قراچهداغی هنگام ترجمهی مجموعه نمایشنامههای میرزا فتحعلی آخوندزاده، ...
-
بررسی مفاهیم استعاره و قرارداد صحنهای در اجرای تئاترهای ابسورد؛ با مطالعهی موردی اجراهای آخرین نوار کراپ و دستِ آخر
دادخواه تهرانی, مریم؛ موسوی پاکنهاد, مرتضی (پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران, 2024-02-20)تا به امروز نوشتههای گوناگونی پیرامون جریان تئاتر ابسورد و تحلیل نمایشنامههای بکت منتشر شده است؛ اما تاکنون به غیر از مواردی محدود، به بررسی و تحلیل مؤلفههای اجراهای تئاتری آثار بکت پرداخته نشده است. به همین علت نگارندگان ...




