| dc.contributor.author | عبدالهی, محمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T22:23:12Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T22:23:12Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T22:23:12Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T22:23:12Z | |
| dc.date.issued | 1993-05-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1372-03-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-10-18 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-07-27 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عبدالهی, محمد. (1372). جایگاه و نقش آموزش و پرورش در فرایند توسعه ملی ایران. فصلنامه علوم اجتماعی, 2(34), 57-74. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-1162 | |
| dc.identifier.issn | 2538-2772 | |
| dc.identifier.uri | http://qjss.atu.ac.ir/article_5135.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/131333 | |
| dc.description.abstract | در این مقاله نخست دیدگاه های رایج در زمینه آموزش و پرورش و توسعه اجتماعی - انسانی مورد بررسی و نقد قرار می گیرد. پس از آن چارچوب نظری جامع تری ارائه می شود، و در قالب آن ضمن تعریف مفهوم توسعه ملی و ذکر عمده ترین شاخص های آن به برخی از موانع توسعه ملی، مثل موانع تاریخی، چندگانگی ساختاری، انواع نابرابری ها و خاص گرایی فرهنگی نیز اشاره می شود. آنگاه نقشی که آموزش و پرورش به طور مستقیم یا غیرمستقیم، یعنی از طریق رفع موانع توسعه و ترویج عقاید و ارزش ها و نمادهای عام و مشترک در سطح ملی و بین المللی ایفا می کند مورد تحلیل جامعه شناختی قرار می گیرد. سرانجام پس از تشریح عواملی که نقش آموزش و پرورش را در توسعه ملی مشروط و مقید می سازند. نتیجه گیری لازم به عمل می آید. | fa_IR |
| dc.format.extent | 3247 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علامه طباطبائی | fa_IR |
| dc.publisher | Allameh Tabataba’i University | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علوم اجتماعی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Social Sciences | en_US |
| dc.subject | دیدگاه کارکردگرایانه | fa_IR |
| dc.subject | آموزش و پرورش | fa_IR |
| dc.subject | توسعه ملی ایران | fa_IR |
| dc.title | جایگاه و نقش آموزش و پرورش در فرایند توسعه ملی ایران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 2 | |
| dc.citation.issue | 34 | |
| dc.citation.spage | 57 | |
| dc.citation.epage | 74 | |