• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم اجتماعی
    • دوره 17, شماره 48
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علوم اجتماعی
    • دوره 17, شماره 48
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی کیفیت در تحقیق کیفی: اصول و راهبردهای اعتباریابی و تعمیم‫پذیری دکتر احمد محمدپور

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    432.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده با توجه به تسلط تاریخی روش‫شناسی اثباتی‎ـ کمّی بر بخش عمده‫ای از نظریه وروش در علوم‏اجتماعی، غالباً چنین تصور شده که روش‫های کیفی فاقد ساختار و رویه‫های منظم بوده و از اصول تعریف‏شده و کلاسیک روش‫های کمّی اثباتی تبعیت نمی‫کنند. بر این مبنا، فرض شده است که نتایج و استدلال‏های مبتنی بر آن چندان متقن و قابل‎ اعتماد نبوده ‎و این نوع روش‫شناسی فاقد معیارهای ارزیابی و دقت‫پذیری می‫باشد. این در حالی است که روش‫شناسان و محققان کیفی در خلال چند دهة اخیر راهبردها و معیارهایی را برای ارزیابی کیفیت داده‫ها و نتایج تحقیقات کیفی ارائه داده‫اند که نسبت به معیارهای تحقیق کمّی بسیار متنوع‫تر به نظر می‫رسند. در این راستا، هدف از این مقاله معرفی معیارهای ارزیابی کیفیت و بررسی اصول و راهبردهای اعتباریابی و تعمیم‫پذیری در تحقیق کیفی است. در این مقاله، سعی شده است راهبردها و معیارهای گوناگون تعیین کیفیت، معتبرسازی و تعمیم‫پذیری در تحقیق کیفی مطرح و برخی از مهم‏ترین آن‎ها مورد بحث قرار گیرند. واژه‌های کلیدی: تحقیق کیفی، ارزیابی کیفیت، قابلیت اعتماد، زاویه‫بندی، انتقال‫پذیری، برون‫یابی.   چکیده با توجه به تسلط تاریخی روش‫شناسی اثباتی‎ـ کمّی بر بخش عمده‫ای از نظریه وروش در علوم‏اجتماعی، غالباً چنین تصور شده که روش‫های کیفی فاقد ساختار و رویه‫های منظم بوده و از اصول تعریف‏شده و کلاسیک روش‫های کمّی اثباتی تبعیت نمی‫کنند. بر این مبنا، فرض شده است که نتایج و استدلال‏های مبتنی بر آن چندان متقن و قابل‎ اعتماد نبوده ‎و این نوع روش‫شناسی فاقد معیارهای ارزیابی و دقت‫پذیری می‫باشد. این در حالی است که روش‫شناسان و محققان کیفی در خلال چند دهة اخیر راهبردها و معیارهایی را برای ارزیابی کیفیت داده‫ها و نتایج تحقیقات کیفی ارائه داده‫اند که نسبت به معیارهای تحقیق کمّی بسیار متنوع‫تر به نظر می‫رسند. در این راستا، هدف از این مقاله معرفی معیارهای ارزیابی کیفیت و بررسی اصول و راهبردهای اعتباریابی و تعمیم‫پذیری در تحقیق کیفی است. در این مقاله، سعی شده است راهبردها و معیارهای گوناگون تعیین کیفیت، معتبرسازی و تعمیم‫پذیری در تحقیق کیفی مطرح و برخی از مهم‏ترین آن‎ها مورد بحث قرار گیرند.
    کلید واژگان
    واژه‌های کلیدی: تحقیق کیفی
    ارزیابی کیفیت
    قابلیت اعتماد
    زاویه‫بندی
    انتقال‫پذیری
    برون‫یابی

    شماره نشریه
    48
    تاریخ نشر
    2010-05-22
    1389-03-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University

    شاپا
    1735-1162
    2538-2772
    URI
    https://dx.doi.org/شماره48علوم اجتماعی بهار1389
    http://qjss.atu.ac.ir/article_874.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/131257

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب