تأثیر آموزش تحلیل رفتار متقابل بر هوشهیجانی
(ندگان)پدیدآور
علیپور, احمدآقایوسفی, علیرضاادب دوست, زهرانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش تأثیر آموزش تحلیل رفتار متقابل بر هوش هیجانی دانشجویان دختر دانشگاه تهران را بررسـی کـرد . طرح پژوهش از جمله طرحهای نیمه آزمایشی به روش پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل با نمونۀ آماری مشتمل بر 40 آزمودنی (20 نفرگروه آزمایش و20 نفر گروه کنترل) بود. از پرسشنامۀ هوش هیجانی بار- ان استفاده بـه عمـل آمد. آموزش در طی 4 جلسه (هفتهای یکبار به مدت 4 ساعت در هر جلسه) انجام گرفتـه و سـپس ، هـوش هیجـانی آزمودنیها اندازه گیری شده است . تحلیل آماری دادهها نشان داد که : آموزش تحلیل رفتار متقابل بر هـوش هیجـانی تأثیر مثبت دارد . به علاوه ، این آموزش بر 7 مؤلفـه از مؤلفـه هـای هـوش هیجـانی (شـادکامی، تحمـل فـشار روانـی، خودآگاهیهیجانی، وا قعگرایی، کنترل تکانش، انعطاف پذیری و خود ابرازی) مؤثر است. آموزش تحلیل رفتار متقابـل باعث افزایش هوش هیجانی در دانشجویان دختر دانشگاه تهران شد.
کلید واژگان
آموزشتحلیل رفتار متقابل
هوش هیجانی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2009-06-221388-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیسازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه پیام نور تهراناستادیار دانشگاه پیام نور تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد رشتۀ روانشناسی عمومی دانشگاه پیام نور
شاپا
2383-03282383-2304




