مقایسه کارآمدی مداخله عقلانی – هیجانی – رفتاری گروهی با واقعیت درمانی گروهی در افزایش سلامت عمومی دانشجویان دختر
(ندگان)پدیدآور
احدی, حسنیوسفی لویه, مجیدصالحی, مهدیهاحمدی, ابراهیمنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه، درمان های شناختی رفتاری الگوی غالب روان درم انی را تشکیل داده و جای درمان های روان کـاوی و رفتاری را گرفته اند . هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ کارآمدی دو مداخله عقلانی -هیجانی-رفتاری و واقعیت درمانی، در افزایش سلامت عمومی بود . در یک پژوهش نیمه آزمایشی با گروه کنتـرل، تعـداد 24 دانـشجوی افـسرده در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل به طور تصادفی گمارده و پرسشنامۀ سلامت عمومی بر روی آنان اجرا شد. پس از اندازه گیری سلامت عمومی در مرحله یک ، آزمودنی های دو گروه آزمایشی وارد مداخله گروهی شدند و در مـورد آزمودنی های گروه کنترل هیچ اقدامی صورت نگرفت. گروه آزمایشی اول به مدت 8 جلسه تحـت برنامـۀ مداخلـه گروهی عقلانی-هیجانی-رفتاری و گروه آزمایشی دوم به مدت 9 جلسه تحت برنامۀ مداخله واقعیت درمانی گروهی قرار گرفت . مرحله دوم اندازه گیری در دو نوبت از طریق پرسشنامه سلامت عمومی بر روی هر سه گروه، یک بـار بلافاصله پس از پایان مداخله و بار د وم، به عنوان پیگیری، سه ماه پس از اتمام مداخله اجرا شد. نتایج نشان میدهد مداخله های عقلانی -هیجانی-رفتاری و واقعیت درمانی هر دو در افزایش سلامت عمومی کارآمدند اما از این لحاظ تفاوتی با یکدیگر ندارند.
کلید واژگان
درمان عقلانی-هیجانی-رفتاریواقعیت درمانی
سلامت عمومی
دانشجویان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2009-06-221388-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیسازمان پدید آورنده
استاد دانشگاه علامه طباطباییاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
دانشجوی دکترای دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
شاپا
2383-03282383-2304




