• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه تحقیقات روانشناختی
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه تحقیقات روانشناختی
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر بازآموزی اسنادی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر ناموفق

    (ندگان)پدیدآور
    صالحی, مهدیهحقیقت, سارا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    350.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    باز آموزی اسنادی ، آموزشی است که به منظور تغییر سبک اسناد دانشآموزان در مورد موفقیت و شکست آنها صورت میگیرد. هدف متخصصان تعلیم و تربیت از اجرای برنامه بازآموزی این است که به دانشآموزان یا دانشجویان کمک کنند تا به سازگارانهترین نتایج علّی ممکن دست یابند. پژوهش حاضر در پی آن بود که تاثیر بازآموزی اسنادی را در تغییر سبک اسناد و همچنین، پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر ناموفق دوره راهنمایی بررسی کند. روش پژوهش نیمه ازمایشی به صورت پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود .جامعه مورد پژوهش شامل دانشآموزان دختر پایه دوم راهنمایی شهر تهران که در سال تحصیلی 1384-85 مشغول به تحصیل بودند (لازم به ذکر است پرسشنامه سبک اسناد کودکان که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت، برای سنین 10 - 13 سال ساخته شده است که این گروه سنی شامل پایه دوم راهنمایی میشود). به منظور نمونهگیری با استفاده از روش نمونهگیری چند مرحلهای، تعداد 225 دانشآموز در سه گروه انتخاب شدند ( 75 نفر گروه موفق، 75 نفر گروه ناموفق آزمایشی و 75 نفر گروه ناموفق کنترل ). ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سبک اسناد کودکان (CASQ ) و کارنامه تحصیلی دانشآموزان بود. پرسشنامه مزبور در دو مرحله اجرا شد. مرحله اول برای کل دانشآموزان گروه نمونه بعد از امتحانات نوبت اول و قبل از شروع برنامه بازآموزی اسنادی، سپس گروه ناموفق آزمایشی تحت 9 جلسه بازآموزی اسنادی قرار گرفتند و قبل از امتحانات نوبت دوم ، پرسشنامه سبک اسناد دوباره برروی گروه ناموفق اجرا شد.پس از جمعآوری دادهها، فرضیههای پژوهش با استفاده از آزمون t برای گروههای مستقل و همبسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که فرضیه اول پژوهش مبنی بر «درونیتر بودن اسناد دانشآموزان ناموفق بعد از شکست تحصیلی » مورد تأیید قرار نگرفت؛ اما فرضیههای دیگر پژوهش تایید شدند: فرضیه دوم – اسناد دانشآموزان دختر ناموفق، بعد از شکست تحصیلی پایدارتر است. فرضیه سوم – اسناد دانشآموزان دختر ناموفق ، بعد از شکست تحصیلی کلیتر است. فرضیه چهارم – بازآموزی اسنادی بر سبک اسناد دانشآموزان دختر ناموفق در بعد پایداری تأثیر دارد. فرضیه پنجم – بازآموزی اسنادی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر ناموفق تأثیر دارد.
    کلید واژگان
    اسناد
    بازآموزی اسنادی
    پیشرفت تحصیلی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2009-03-21
    1388-01-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران مرکزی
    دانشجوی دکتری روان شناسی

    شاپا
    2383-0328
    2383-2304
    URI
    http://qpr.iauctb.ac.ir/article_512044.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/131141

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب