حکمت در قرآن و رد پای تاریخی آن در تمدن اسلامی
(ندگان)پدیدآور
حکمت آرا, محمد کریمنجفی افرا, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
واژه حکمت دارای سابقهای قابل توجه در سنت عقلی و نقلی دین مبین اسلام بوده و از سه ویژگی مهم برخوردار است؛ یکی افاضی بودن آن است که خداوند به هر کس بخواهد اعطا میکند، دوم اینکه معرفتی وجودی است که درون انسان را متحول ساخته و او را به سوی تحولات عمیق وجودی سوق داده و منشأ خیر کثیر میشود، سوم دانائی منتهی و منجر به عمل است که نهتنها فکر و اندیشه را متحول میکند، بلکه زیست انسانی را در حوزه عمل هم متحول میسازد. حکمت از منظر مفسران اعم از تشیع و اهل سنت به حکم(درک، عقل)، نبوت، سنت، تفسیر کتاب(قرآن) و... تفسیر شده است اما از نظر نگارندگان بهترین مصداق آن در سنت فکری اسلامی همان فلسفه اسلامی بوده است. لذا در تفاسیر شیعه و سنی میخوانیم مراد از «حکمت»، آگاهی بر مصالح و مفاسد اشیا و افعال و اخلاق و عقاید است، خواه آثار دنیوی باشد، خواه آثار اخروی. همچنین حکمت گاه جنبه «علمی» دارد که از آن تعبیر به «معارف عالیه» میشود، گاه جنبه عملی دارد که از آن تعبیر به «اخلاق و عمل صالح» میگردد.
کلید واژگان
حکممذهب تشیع
مذهب سنت
تفسیر
معرفت وجودی
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامى واحد جیرفتJiroft Azad University
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد فلسفه و حکمت اسلامیاستاد گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی




