دلالت آیات ناهیه از افساد بر حکم حرمت آلودن آب
(ندگان)پدیدآور
دهقان عفیفی, ناهیدباقری, احمدنقیبی, سید ابوالقاسمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ریختن فاضلابها در آب همان آلودگی است و با واژه افساد بکار رفته در آموزههای دینی مترادف است. افساد در قرآن به معنای معصیت و گناه، مبارزه با قوانین الهی و انبیاء، نابودی کشتزارها و نسل، کفر و ظلم، تکذیب رسل الهی، جنگ و دزدی استعمال شده است. نیز شرارت، کشتار بندگان، هرج و مرج، ابطال، قتل و دزدی از دیگر معانی افساد است. این واژه در لغت متضاد با اصلاح، ابطال، بی فائده نمودن و تباهی است. تحقیقات صورت گرفته در این موضوع با عناوینی همچون آلودگی آب و پیامدهای آن، بررسی آب از دیدگاه قرآن کریم و اهمیت محیط زیست از دیدگاه اسلام میباشد. بر اساس یافتههای این تحقیق، از نظر قرآن آلودن آبها به صورت وسیع حرام و ممنوع است. روایات و دلائل عامی مانند حرمت تضییع مال مفید شامل محل بحث میشود. واژه افساد با مفهوم وسیع خود قابلیت تعمیم نسبت به مصادیق دیگر را داراست. آلودن آبها همان افساد بوده و آیات با عموم شامل آلودگی با فاضلاب هم میشوند.
کلید واژگان
افسادآلودن
حرمت
منابع آب
محیط زیست
شماره نشریه
39تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامى واحد جیرفتJiroft Azad University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناستاد گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه شهید مطهری، تهران، ایران




