الزامات روش شناختی مطالعات میان رشتهای قرآن کریم (بررسی نمونه محور آثار مرتبط با معناشناسی)
(ندگان)پدیدآور
درزی, قاسمپاکتچی, احمدفرامرز قراملکی , احد
نوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تحقق یک مطالعۀ میانرشتهای صحیح در گرو ایجاد همسنخی و مجانست میان رشتههای درگیر در آن است. ایجادِ سه گونه همسنخی برای چنین مطالعاتی ضروری است: همسنخی از جهتِ روش، زبان و مبانی معرفتشناختی. ایجاد همسنخی در این سه جهت میتواند ترکیب و همگرایی را در مطالعۀ میانرشتهای ایجاد کند. مسلماً همسنخیِ روشی یکی از مهمترینِ این الزامات محسوب میشود. بررسی نمونهمحور بخشی از پژوهشهای میان رشتهای در حوزۀ مطالعات قرآنی سه لازمۀ روششناختی را برای ایجاد همسنخی روشی نشان میکند: 1- استفاده از روشهایی که در گفتمان علمی خود مقبول واقع شده و حد و مرز و استقلال خود را یافته باشند؛ 2- تنقیح دقیق معنای مورد نظر از روش مورد استفاده و بیان تمایز روش مورد نظر با روشهای مشابه و بیان ضرورت استفاده؛ 3- استفادۀ ارگانیکی از روش مورد نظر به جای استفادۀ مکانیکی از آن. تحقق این سه ویژگی موجب میشود ایجاد زبان مشترک و برقراری گفتوگوی میانرشتهای که به حل مسئله و یا فهم بهتر پدیدار منجر میشود، به دست آید.
کلید واژگان
مطالعات میان رشته ایالزامات روش شناختی
مطالعات قرآنی
ترکیب و هم گرایی
پژوهشهای زبانی.
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-01-201395-11-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq(as) University
سازمان پدید آورنده
استادیار پژوهشکده اعجاز قرآن دانشگاه شهید بهشتیاستادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق(ع)
استاد فلسفه دانشگاه تهران
شاپا
2008-32112228-6632



