تأملی بر الگوهای تأثیرگذار زبانشناسی شناختی در مطالعات میانرشتهای با تأکید بر واژۀ قرآنی «شاکله»
(ندگان)پدیدآور
درزی, قاسمفرامرز قراملکی, احدمیردهقان, مهین نازنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
زبانشناسی شناختی یکی از علوم نوپدید میانرشتهای است که به اصول ساختاری زبان از منظر شناخت انسانی مینگرد. آگاهی بر الگوهای شناختی زبان میتواند فرایند تحقق گفتوگوی میانرشتهای را تسهیل کند. سه الگوی تأثیرگذار در این علم عبارتاند از: «نگرش دائرةالمعارفی به معرفت»، «طرحوارههای تصویری»، و «استعاره». در این میان، استعاره اهمیت ویژهتری دارد و بهمنزلة محوری که دو الگوی دیگر پیرامون آن قرار دارند در نظر گرفته شده است. استعاره به همراه دو الگوی دیگر میتواند بهمنزلة باب ورود به مباحث میانرشتهای در نظر گرفته شود. کلام بهوسیلۀ آنها ظرفیت ویژهای برای طرح مباحث میانرشتهای بهدست میآورد. از این منظر، بررسی تفاسیر مختلف از واژۀ قرآنی «شاکله» حاکی است که ظرفیت میانرشتهای بالای این واژه بهدلیل وجود الگوهای شناختیِ پیشگفته در آن است. تفسیر این واژه به «طریقت»، «توان و طاقت»، «طبیعت»، و «حال و ملکه» امکان پژوهش در رشتههایی از جمله جامعهشناسی، روانشناسی، و فلسفه را پدید آورده است.
کلید واژگان
قرآن کریمشاکله
مطالعات میانرشتهای
زبانشناسی شناختی
طرحوارههای تصویری
نگرش دائرةالمعارفی به معرفت
استعاره
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-06-221396-04-01
ناشر
انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی (با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)سازمان پدید آورنده
استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهید بهشتیاستاد گروه فلسفه دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران. تهران. ایران.
دانشیار زبان شناسی دانشگاه شهید بهشتی




