ارزشها و داوریها، در فضای گفتمانی نظریهپردازی در کرسیهای علوم انسانی
(ندگان)پدیدآور
هاتفی, محمدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تا پیش از نیمه دوم قرن بیستم نظام ارزشگذاری، نظریه و فعالیتی علمی بر مبنای اصل تحقیقپذیری بود و نظریه با نشاندادن راه اثبات فرضیههایش گزارههای خود را معنادار میساخت و از آن پس، در تطوری (تکامل) تاریخی، ارزشداوری، مسئلهمحوری و داوری اجماعی به ترتیب در اعتباردهی به نظریات علمی شکل گرفتند. در این پژوهش، اجلاسیه نظریهپردازی که در چارچوب آییننامه هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره برگزار شده است را با ابزار توصیفی- تحلیلی و از منظر تحلیل گفتمان بررسی کردیم. نتایج نشان میدهد که پژوهشگر، طرحنامه را در چارچوب نظام ارزیابی ارزشداوریمحور طراحی کرده است اما داوران با اتکا به نظام ارزیابی مسئلهمحور- اجماعی بر فقدان وقوع نوآوری و نظریه رأی دادهاند. رویکرد پژوهشگر به ارزش فعالیت علمی با نظام گفتمانی برنامهمحور و رویکرد داوران با نظام گفتمانی گفتوگویی تطبیق دارد. محور تنشی گفتمان نشان میدهد طراحی فعالیت پژوهشی در پارادایم مسئلهمحور، در فرایند ارزیابی اجماعی باعث همدلی میشود.
کلید واژگان
علوم انسانیکرسی
نظریهپردازی
ارزیابی
گفتمان
شماره نشریه
76تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01




