روش های تربیت نفس از دیدگاه ملاصدرا
(ندگان)پدیدآور
رحیم پور, فروغ الساداتبیادار, هنگامهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از سرآمدان معرفت دینی از منظر اخلاقی - تربیتی، صدرای شیرازی است. در این مقاله میکوشیم با استفاده از روش کتابخانهای آرای وی را بکاویم تا به الگوها و روشهای تربیتی مد نظرش دست یابیم. پرسش محوری ما این است که صدرا در آرای نفسشناسی خویش به چه روشهای تربیتی، اشاره صریح یا ضمنی کرده است. وی آرای تربیتی خود را بر اساس مبانی فلسفیاش، خصوصاً دو اصل حرکت جوهری و اتحاد نفس و قوا استوار کرده است. مطالعه آرای وی روشن میکند که اهتمام به انس با حق و ذکر مداوم، الزام به محاسبه و مراقبت از نفس در مسیر حرکت استکمالی نفس و پالایش نفس و غور در باطن از راههای اصلی تربیت نفس به شمار میرود. اجرای عدالت تربیتی بر اساس انعطافپذیری روح، حفظ بدن و اعتدالگرایی در این مسیر، تقویت تمرکز و حضور نفس، تربیت بر اساس تکرار و عادت، تقویت اعتماد و عزت نفس، و تربیت بر اساس پرورش خلاقیت نیز سایر مراحل تربیت نفس را تشکیل میدهند.
کلید واژگان
ملاصدرانفس
تربیت
اتحاد نفس و قوا
حرکت جوهری
شماره نشریه
36تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهاندانشجوی دکتری حکمت متعالیه دانشگاه اصفهان




