مشروعیت حکومت و مبانی آن از نظر اسلام و غرب
(ندگان)پدیدآور
رشادتی, محمد مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مشروعیت اجمالاً به معنای حق حاکمیت و مجوز حکمرانی است. در این نوشتار ضمن بررسی تعریف مشروعیت به مبانی آن به طور مشروح پرداخته شده و تمایز آن با دیدگاه اسلامی مورد بررسی قرار میگیرد. در مسأله مشروعیت به طور کلی چهار نظر عمده وجود دارد:
الف: نظریهی اخلاقی که منشاء الزامات سیاسی را ارزشهای اخلاقی میداند. این تفکر از سوی افلاطون ارائه گردیده است.
ب: نظریهی دوم که به مشروعیت زور و قدرت اعتقاد دارد، هم در میان اندیشمندان غرب مانند ماکیاولی و توماس هابز و هم در میان مسلمانان از اهل سنت همچون غزالی و شافعی طرفدارانی دارد.
ج: دیدگاه سوم که از سوی فیلسوفان مغرب زمین نظیر جان لاک و روسو ارائه شده است، مشروعیت نظام سیاسی را خواست و رأی اکثریت شهروندان یک کشور میدانند و امروزه نیز تحت عنوان نظام لیبرال دمکراسی دیدگاه مشهور جهان غرب میباشد.
د: و نهایتاً به مشروعیت الهی از دیدگاه تشیع و از منظر امام خمینی(ره) اشاره میشود، که حق حکومت و الزام سیاسی را اوّلاً و با لذّات در شأن خداوند میداند و ثانیاً و بالعرض به اولیاء و اوصیاء الهی تعلق میگیرد. در پایان به عنوان نتیجهگیری مقایسهای هر چند کوتاه ولی مؤثّر میان نظریه الهی و سایر دیدگاهها صورت میپذیرد.
کلید واژگان
مفهوم مشروعیتمبانی مشروعیت
مشروعیت الهی شیعی
نظام لیبرال دموکراسی
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2007-08-231386-06-01




