نقد و نظری بر نسبی گرایی اخلاقی
(ندگان)پدیدآور
محمدی, مسلمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نسبیگرایی اخلاقی ازجمله رویکردها و نظریات نوظهوری است که درطول یک قرن اخیر چالش ها و واکنش ها ی فراوانی در میان معتقدان به آموزه های ارزشی واعتقادی به وجود آورده است. این نوشتار پس از تبیین برخی مفاهیم ومبادی تصوری مربوطه، به تجزیه وتحلیل انواع سه گانة نسبی گرایی یعنی نسبی گرایی توصیفی، فرا اخلاق وهنجاری پرداخته و در پایان به نقد و بررسی آن ها می نشیند.
در این پژوهش اثبات گردیده که ادله هیچ یک از سه نوع نسبی گرایی پیش گفته وافی به مقصود نبوده و مثبِت ادعای صورت گرفته نخواهد بود؛ زیرا به ترتیب، در نسبیگرایی توصیفی آنچه حائز اهمیت است این که باورهای اخلاقی بنیادین متفاوت باشد نه صرف اختلاف نظرهای ظاهری؛ در نسبیّت فرا اخلاق هم این ادعا که همه معرفتهای اخلاقی نسبی اند، خود قضیهای مطلق بوده و در نتیجه به پارادوکس و خود ستیزی خواهد انجامید، و در نهایت نسبی گرایی هنجاری نیز با نفی ونقض دو نسبیّت پیشین که در حقیقت مبانی و مقدمات آن بودند قابل اثبات نخواهد بود.
کلید واژگان
فلسفه اخلاقنسبی گرایی اخلاقی
نسبی گرایی توصیفی
نسبی گرایی فرا اخلاق
نسبی گرایی هنجاری
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2008-02-201386-12-01
ناشر
مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره)سازمان پدید آورنده
پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامیشاپا
6024-2251Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
تأثیر مبانی وجودشناختی و مابعدالطبیعی ملاصدرا در حل بعضی مسائل بنیادین اخلاق
خوشخو, صادق؛ محبتی, مریم؛ علیزمانی, امیرعباس (دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, 2013-08-23)در این نوشتار به دنبال آن هستیم تا موضع صدرالمتألهین را در حل بعضی مسائل بنیادی اخلاق، از قبیل عینیتگرایی یا ذهنیتگرایی، نتیجهگرایی یا تکلیفگرایی، وظیفهگرایی یا فضیلتگرایی، که ذهن فیلسوفان دین و اخلاق معاصر را به خود ...
-
سنت واقعگرایی در ایران
مشیرزاده, حمیرا (دانشگاه تهران, 2017-03-21)یکی از پایههای تدوین نظریههای بومی روابط بینالملل، توجه به سنتهای فکری و عملی در طول تاریخ روابط خارجی یک کشور است. البته ایرانیان در طول تاریخ چه در سطح نخبگان سیاسی و چه در سطح ...
-
آموزش عالی در میانۀ تعارضهای شغل گرایی جدید و حرفه گرایی مدنی و مردم مدار
قانعی راد, محمد امین (انجمن آموزش عالی ایران, 2014-03-01)تاریخ دریافت: 15/09/1392 تاریخ پذیرش: 03/12/1392 چکیده آموزش عالی در جامعۀ معاصر از سوی دو گرایش متعارض بهسوی شغل گرایی و حرفه گرایی کشیده میشود. این مقاله با تفکیک مفاهیم حرفه و شغل به بررسی ریشههای شغل گرایی و ...




