دوره 9, شماره 27
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
رویکردی نوین در بررسی ماهیت ایمان با نگاه به ساحات وجودی نفس
(مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره), 2012-08-22)هنگام بحث درباره ماهیت ایمان، اغلب تفکیکی برپایه متعلَق ایمان ارائه میشود که براساس آن، ایمان بهگونه کلی یا گزارهای است و یا غیر گزارهای؛ یعنی اگر ایمان به یک یا چند گزاره تعلق گیرد، ماهیتش نیز گزارهای و از سنخ معرفت ...
-
فرایند استکمال نفس از دیدگاه ابنسینا
(مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره), 2012-08-22)نفس از دیدگاه فلاسفه، جوهری مجرد است که از استکمال برخوردار است. ایشان علم و عمل را عامل استکمال نفس میدانند. اما تأثیر ایندو در نفس انسانی چگونه است و نفس در مسیر استکمال چه فرایندی را طی میکند؟ علاوه بر این، آیا پس ...
-
بخشش از دیدگاه روانشناسی و قرآنکریم
(مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره), 2012-08-22)هدف از این تحقیق، بررسی شباهتها و تفاوتهای بخشش (بخشودن، بخشایش) از دیدگاه قرآن کریم و روانشناسی میباشد که به روش کتابخانهای و روش تحلیل محتوایی، که نوعی تفسیر قرآن به قرآن است، انجام گرفته است. نتایج نشان میدهد که ...
-
تأثیر نظریه حرکت جوهری بر نفسشناسی ملاصدرا
(مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره), 2012-08-22)در سیر تکاملی اندیشه فلسفی مسلمین، صدرالمتألهین توانست بسیاری از معضلات اقطاب خود ازجمله در علمالنفس را برطرف کرده، طرح نوینی از آن ارائه نماید. بدیهی است نفسشناسی ملاصدرا نیز بر مبادی و اصول فلسفی او استوار شده است. این ...
-
بررسی تطبیقی رابطه وجودی انسان با عالم از دیدگاه هایدگر و ملاصدرا
(مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره), 2012-08-22)از نظر هایدگر، نحوه وجود انسان بهگونهای است که در بیرون از خویش قیام دارد. لذا هایدگر با عنوان دازاین از آن یاد میکند. از دید هایدگر همین نحوه وجود استعلایی انسان که ریشه در برونخویشیهای سهگانه دازاین در امتدادهای ...
-
تحلیل انتقادی اخلاق سکولاریستی فلسفه کانت
(مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره), 2012-08-22)با آغاز مدرنیته، انسان غربی با نگریستن به انسان، جهان و خدا از منظری بشرانگارانه، مناسبات و شئونی را رقم میزند که امری بیسابقه بوده است. رابطه اخلاق و دین در مدرنیته نیز وابسته به چنین رویکردی میشود. در حالی که در ...
-
ارتباط مراتب انسان با مراتب هستی از دیدگاه ملاصدرا
(مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره), 2012-08-22)ملاصدرا علاوه بر اینکه وجود را امری بسیط و دارای مراتب تشکیکی میداند، معتقد است انسان نیز هویتی واحد دارد که در عین بسیط بودن، دارای مراتب و مقامات متعدد است. از نظر وی مراتب نفس آدمی با مراتب ادراکی او و مراتب هستی در ...



