نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorارسلان بد, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorشهبازی, آذرfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:11:14Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:11:14Z
dc.date.available1399-07-08T22:11:14Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:11:14Z
dc.date.issued2018-06-22en_US
dc.date.issued1397-04-01fa_IR
dc.date.submitted2018-01-26en_US
dc.date.submitted1396-11-06fa_IR
dc.identifier.citationارسلان بد, محمدرضا, شهبازی, آذر. (1397). بررسی مسیرهای بازاررسانی ماهی در روستاهای شهرستان اهواز. راهبردهای توسعه روستایی, 5(2), 139-153. doi: 10.22048/rdsj.2018.116908.1706fa_IR
dc.identifier.issn2383-2657
dc.identifier.issn2383-1995
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22048/rdsj.2018.116908.1706
dc.identifier.urihttp://rdsj.torbath.ac.ir/article_73465.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/126946
dc.description.abstractبا گذار از کشاورزی سنتی به مرحله نوین و با فاصله گرفتن مراکز مصرف از نواحی تولید که اکثر قریب به اتفاق آن در مناطق حاشیه‌ای و روستایی قرار گرفته است، موضوع بازاریابی محصولات کشاورزی اهمیت فزاینده‌ای یافته‌ است. با توجه به اهمیت اقتصادی ماهی در اقتصاد کشور و با عنایت به رقابت‌های جهانی در زمینه محصولات کشاورزی و ظرفیت بالای تولید ماهی، در این تحقیق به بررسی حاشیه بازاریابی ماهی و تأثیر آن بر اشتغال و جذب روستانشینان به این حرفه، پرداخته شده است. داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی و از طریق تکمیل پرسشـنامه از 232 تولیدکننـده ماهی قزل‌آلا، 25 عمده‌فروش و 60 خرده‌فروش در سال 1395 در شهرستان اهواز جمـع‌آوری شـده اسـت. در این مطالعه داده‌ها به وسیله الگوی مارک- آپ برآورده شده که نتایج به دست آمده نشان داده است که حاشیه‌های کل بازاریابی، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی برای هر کیلوگرم ماهی، به ترتیب 158585، 38268 و 120317 ریال است. همچنین با یک واحد افزایش در قیمت خرده‌فروشی و هزینه خدمات بازاریابی، به ترتیب حاشیه بازاریابی 89/0 و 31/0 واحد افزایش خواهد یافت. ضریب هزینه بازاریـابی 29 درصـدی ماهی قزل‌آلا نـشان می‌دهد که هزینه‌های بازاریابی بـرای ماهی قزل‌آلا در شهرستان اهواز، 29 درصد از متوسط قیمـت هـرکیلو ماهی قزل‌آلا را به خود اختصاص داده است. بر اساس برآورد این الگو، قیمت خرده‌فروشی و هزینه‌های بازاریابی رابطة مستقیم و معنی‌دار و درآمد تولیدکننده رابطه معکوس و معنی‌دار با حاشیه ‌بازاریابی ماهی دارند.fa_IR
dc.format.extent833
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربت حیدریهfa_IR
dc.publisheruniversity of torbat heydariehen_US
dc.relation.ispartofراهبردهای توسعه روستاییfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Rural Development Strategiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22048/rdsj.2018.116908.1706
dc.subjectحاشیه بازاریابیfa_IR
dc.subjectروستاfa_IR
dc.subjectشهرستان اهوازfa_IR
dc.subjectشیلاتfa_IR
dc.subjectStatafa_IR
dc.subjectاقتصاد کشاورزیfa_IR
dc.titleبررسی مسیرهای بازاررسانی ماهی در روستاهای شهرستان اهوازfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه ارومیه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانش آموخته کارشناسی ارشد رشته اقتصاد کشاورزی دانشگاه ارومیهfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue2
dc.citation.spage139
dc.citation.epage153


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد