• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های خواندن
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه پژوهش های خواندن
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    کودکان چگونه با هم خواندن را در کتابخانه تجربه می‌کنند؟ مطالعه موردی حلقه مطالعاتی کودکان خانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج خواندن

    (ندگان)پدیدآور
    مقصودی‌نسب, شهرزادفهیم‌نیا, فاطمهناخدا, مریم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    452.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه: کتاب خواندن، لذت ارضای حس کنجکاوی و کشف ناشناخته‌ها، یادگیری مستمر و غیررسمی، و تجربه آنچه ممکن است در دنیای واقعی قابل انجام نباشد را برای کودکان فراهم می‌کند. کتابخانه با فراهم کردن منابع مناسب می‌تواند این لذت را به کودکان هدیه دهد و همچنین با ایجاد فرصتی برای با هم بودن کودکان در خواندن، لذت و تجربه شکل دادن ارتباطات اجتماعی را فراهم کند. هدف: بررسی نقش حلقة مطالعاتی کودکان خانه کتابدار کودک و نوجوان در ایجاد فضایی برای خواندن گروهی میان کودکان است؛ بررسی چگونگی اجرای خواندن خلّاق کودک‌محور در حلقه مطالعاتی؛ نقش حلقه مطالعاتی در ایجاد مهارت‌های زندگی میان اعضا؛ نقش حلقه مطالعاتی در ایجاد مهارت‌ تفکر انتقادی میان اعضا؛ و نقش حلقه مطالعاتی در کشف و درک نیازهای اطلاعاتی کودکان هدف این پژوهش بود.  روش: رویکرد این پژوهش کیفی و روش انجام آن مطالعه موردی است. در این پژوهش، حلقه مطالعاتی (از برنامه‌های جانبی خانه کتابدار) انتخاب، و جنبه‌های گوناگون آن در یک  پژوهش اکتشافی بررسی شد. داده‌ها براساس مصاحبه گروهی و مشاهده گردآوری، و در مرحله بعد سازماندهی و تفسیر شدند. یافته‌ها: حلقه مطالعاتی با اجرای برنامه‌های متنوع کتابخوانی، بلندخوانی، بحث و گفتگو، بازی، ساخت کاردستی، اجرای نمایش و دیگر فعالیت‌ها، خواندن را به امری دلپذیر و جمعی برای کودکان تبدیل می‌کند. در حلقه مطالعاتی، خواندن، خلّاق و کودک‌محور است. کودک یک شنونده منفعل نیست و خود نقشی فعال در اجرای خواندن دارد. نتایج: کودکان با مشارکت در برنامه‌های حلقه مطالعاتی مهارت‌های زندگی اجتماعی را در خود ایجاد، و تقویت می‌کنند. آنها با بحث و نقد‌هایی که پس از خواندن کتاب یا در حین آن با یکدیگر و یا با مربی خود دارند، قدرت استدلال و تفکر انتقادی را در خود پرورش می‌دهند. فضای بدون قوانین محیط‌های آموزشی، این امکان را برای کودکان فراهم می‌کند تا سؤالات خود را آزادانه و بدون ترس در میان همسالان و مربی مطرح نمایند و با مشارکت اعضای حلقه و مربی پاسخی برای پرسش خود بیابند. کاربردهای احتمالی: تولیدکنندگان محتوا (دیجیتالی، چاپی، و دیداری-شنیداری)  می‌توانند به بسیاری از نیازهای اطلاعاتی کودکان که از طریق بحث‌ها و گفتگوهای میان اعضای حلقه مطرح می‌شود، آگاه شده، جهت تولید منابع مناسب استفاده نمایند. ارزش/اصالت: این پژوهش به دلیل مکتوب کردن تجربه حلقه مطالعاتی و خواندن در فرایندی اجتماعی، در قالبی که برای سایر پژوهشگران قابل استفاده باشد، ارزش دارد و شروعی برای سایر کارهای پژوهشی است.
    کلید واژگان
    حلقة مطالعاتی کودکان
    خواندن خلّاق کودک محور
    تفکر انتقادی
    مهارت اجتماعی
    فرایند اجتماعی خواندن
    تجارب زیسته خواندن

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2017-11-22
    1396-09-01
    ناشر
    دانشگاه کردستان
    University of Kurdistan
    سازمان پدید آورنده
    تهران
    تهران
    تهران

    شاپا
    2588-4948
    URI
    http://readingj.uok.ac.ir/article_53835.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/126792

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب