مرور دوفصلنامه قرآن و روشنگری دینی بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 20 از 23
-
سنخ شناسی نخبگان در پژوهشهای تاریخی
(دانشگاه پیام نور, 2014-06-22)پژوهش پیش رو، تلاشی است که در جهت معرفیِ مطالعه و تحقیق روشمند در تاریخ اسلام و فراتر رفتن از اکتفا به نقل و توصیف و کیفی تر نمودن پژوهش های تاریخی به عمل آمده است. نگارندگان بر این باورند که می توان داده ها و اطلاعات ...
-
نقد قرآنیان شیعه در بهکارگیری روش تفسیری قرآن به سنت
(دانشگاه پیام نور, 2014-06-22)قرآنیان نام جریانی فکری است که با تکیه بر وحدت امت اسلامی و شعار بازگشت به قرآن، در نیمه دوم قرن سیزدهم هجری، تحت تأثیر اندیشه های اصلاحی سید جمال الدین اسدآبادی و شیخ هادی نجم آبادی، توسط یکی از شاگردان ایشان به نام سید ...
-
زمینه های شکل گیری شایعه و راهکارهای مقابله با آن از نگاه قرآن
(دانشگاه پیام نور, 2014-06-22)شایعه، از مهم ترین پدیده های اجتماعی به حساب می آید که همواره به عنوان نوعی تاکتیک تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرد. ضرورت آشنایی افراد جامعه، به ویژه جوامع دینی با موضوع شایعه به اندازه ای است که قرآن بارها در خلال آیاتش ...
-
راغب اصفهانى؛ قرآن پژوه و مفسر قرآن
(دانشگاه پیام نور, 2014-06-22)راغب اصفهانى قرآن پژوه بنام ایرانی در سده چهارم و پنجم قمری است. مفردات الفاظ القرآن،
-
شناسایی آزادی و دیدگاه قرآن
(دانشگاه پیام نور, 2014-06-22)آزادی و دامنه مفهومی این واژه، از مباحث گسترده ای به شمار می رود که امروزه بیش از هر مفهوم دیگری مورد توجه است. آزادی در جهان معاصر، با وجود سیطره و جولان تفسیرهای مکاتب لیبرالیستی از آزادی که تفسیری بلامنازع در ادبیات ...
-
نقش مواجهه مسئله محور با آیة شاکله؛ رویکرد روششناختی
(دانشگاه پیام نور, 2014-06-22)در این مقاله، مواجهة مسئله محور در تفسیر، در برابر مواجهة نظریه محور به مثابة اصل روش شناختی در فهم و تفسیر آیه به کار رفته است.
-
شکوفایی حدیث در حیات امام علی بن الحسین
(دانشگاه پیام نور, 2014-06-22)به عقیده شیعه، اهل بیت پیامبر و امامان معصوم )ع(- طبق حدیث ولایت و حدیث ثقلین و گفتار مکرر ...
-
تصوف، عرفان و فلسفه در اندیشه میرزای قمی
(دانشگاه پیام نور, 2014-12-22)در این مقاله، تصوف، عرفان و فلسفه در سیر تحّولی و تطوّری اش، از ابتدا تا قرن سیزدهم هجری قمری بر مبنای اندیشه های یکی از علمای مشهور دوره قاجار، میرزای قمی، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. انگیزه اصلی مقاله حاضر، تبیین ...
-
قرآن و آسیب شناسی استفاده از ظاهر و باطن
(دانشگاه پیام نور, 2014-12-22)درباره قرآن کریم از زمان نزول آن مسئله ای به عنوان ظاهر و باطن مطرح شده که هریک، مدار بحث و گفتگوهای بسیاری قرار گرفته است. هدف این نوشتار، بررسی برخی آسیب ها در استفاده از قرآن کریم در جهت ظاهر و یا باطن است. اولین آسیب ...
-
معناشناسی حسن و قبح در قرآن و احادیث
(دانشگاه پیام نور, 2014-12-22)حسن و قبح به عنوان یک زوج مفهوم کلیدی در حوزه کلام و اصول فقه نزد مذاهب مختلف محل بحث بوده و به خصوص برای مذاهب اهل عدل که یکی از برجسته ترین آنها مذهب امامیه است، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. در تحقیقاتی که در حوزه ...
-
رودُلف اُتو، پدیدارشناس دین یا متألهی انحصارگرا
(دانشگاه پیام نور, 2014-12-22)پدیدارشناسی دین رویکردی خاص در مطالعات ادیان در عصر جدید است که از بارزترین مشخصه های آن، گرایش به توصیف در مقابل تحلیل و پرهیز از تحویل و فروکاهش و تعلیق باورهای شخصی و درک همدلانه و پرهیز از ارزش داوری است. از سوی دیگر ...
-
بررسی تحلیلی روش تفسیری صدرالمتألهین
(دانشگاه پیام نور, 2015-04-21)تفسیر فلسفی ملاصدرا را باید در درون مکتب اصفهان مورد ارزیابی قرار داد. سنخ نقد او در آثارش از روشهای تفسیری رایج تا زمان او نشان میدهد که وی با ابتناء بر رهیافت فلسفی، آنها را نابسنده میداند. ...
-
جایگاه خبر واحد در استنباط آموزههای کلامی از دیدگاه فاضل مقداد
(دانشگاه پیام نور, 2015-04-21)متکلمان برای استنباط آموزههای کلامی از دو روش عقلی و نقلی استفاده میکنند. در روش نقلی، استفاده از نقل متواتر و قطعی چندان مورد اختلاف نیست، ...
-
شناسایی سلوک عالمانه از نظر عطار نیشابوری و امام خمینی
(دانشگاه پیام نور, 2015-04-21)عطار نیشابوری و امام خمینی، همچون سایر عرفاء، بر ملازمت علم و عمل یا سلوک عالمانه تأکید دارند و معتقدند سالک الی الله باید به عنوان مقدمّه یا شرط سلوک در کسب علم سلوک بکوشد تا سلوک عملیاش قرین ...
-
الگوی سیاستگذاری فرهنگی در قرآن کریم
(دانشگاه پیام نور, 2015-04-21)مقوله فرهنگ، موضوعی بسیار پردامنه است که در گرایشهای مختلف علمی مورد بررسی قرار گرفته است. سیاستگذاری فرهنگی در واقع نوعی برنامهریزی راهبردی دراز مدت است که از آرمانها و ارزشهای جامعه الهام میگیرد و ...
-
توحید افعالی از نگاه ابن سینا
(دانشگاه پیام نور, 2015-12-22)شیخالرئیس ابنسینا، قسم چهارم از اقسام اصلی علم الهی -فلسفه اولی یعنی خالقیت خداوند را با اشاره به اینکه خداوند - را نباید فاعل، بلکه باید خالق هر موجود ممکنی دانست، آغازکرده و بیان میدارد که علت خلقِ ماسویالله، پیدایی ...
-
روششناسی علامه طباطبایی در بهرهگیری از سیاق در المیزان
(دانشگاه پیام نور, 2015-12-22)برای فهم سخن هر گوینده یا متن، افزون بر واژهها و تعبیراتی که در سخن او می آید، باید از ابزارهای دیگری سود جست. از جمله این ابزارها، توجه به بافت ویژه کلام و سخنان پیشین و پسینی است که قطعهای از سخن را در بر گرفتهاند و با ...



