نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمیرزایی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorنقشبندی, شهرامfa_IR
dc.contributor.authorمیثمی, حسینfa_IR
dc.contributor.authorشکری, یداللهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:09:58Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:09:58Z
dc.date.available1399-07-08T22:09:58Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:09:58Z
dc.date.issued2020-02-20en_US
dc.date.issued1398-12-01fa_IR
dc.date.submitted2019-01-13en_US
dc.date.submitted1397-10-23fa_IR
dc.identifier.citationمیرزایی, محمد, نقشبندی, شهرام, میثمی, حسین, شکری, یدالله. (1398). نگاهی نو به اوزان شعر فارسی از دیدگاه زبان‌شناسی و ریتم. مطالعات زبانی و بلاغی, 10(20), 417-448. doi: 10.22075/jlrs.2019.16987.1404fa_IR
dc.identifier.issn2008-9570
dc.identifier.issn2717-090X
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22075/jlrs.2019.16987.1404
dc.identifier.urihttps://rhetorical.semnan.ac.ir/article_4293.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/126486
dc.description.abstract<em>این پژوهش، در پی آن است تا به‌جای آنکه اوزان شعر فارسی را بر مبنای قواعد عروضی بررسی کند، بر اساس آنچه فارسی‌زبانان می‌خوانند و درک می‌کنند، بسنجد. شناسایی هجاهای تکیه‌بر، از حوزۀ زبان‌شناسی و بررسی ریتمیک، از حوزۀ موسیقی، به این پژوهش کمک کرده است. با این فرضیه که میان قواعد عروضی شعر فارسی و نحوۀ خواندن آن توسط فارسی‌زبانان، تفاوت وجود دارد، تحقیق آغاز گردید. تعداد پنجاه بیت از شاعران سدة سوم تا پانزدهم هجری در پنجاه وزن گوناگون، گزینش شد. سپس به بیست نفر از کسانی که می‌توانستند شعر فارسی را درست بخوانند، داده شد و نتیجة خوانش آنان ضبط گردید. از خوانندگان خواسته شد شعر را موزون بخوانند و با زدن ضربه‌هایی روی میز، تأکیدهای وزن را نشان بدهند؛ چیزی شبیه کف‌زدن متناوب در جشن‌ها. حدود نهصد فایل صوتی مفید به‌دست‌آمده، پیاده‌سازی و تحلیل شد و محل تکیه‌های شعر، به ‌زعم خوانندگان مشخص گردید. سپس نتایج در الگوهایی دسته‌بندی و الگوی غالب مشخص و بر اساس آن، تقطیع پیشنهادی برای هر وزن ارائه شد. مشخص گردید که فارسی‌زبانان، مقوله‌ای به نام زحاف آغازین را درک می‌کنند و به کار می‌برند، تفکیک افاعیل عروضی را گاهی متفاوت از عروض سنّتی انجام می‌دهند، اوزان مختلف‌الارکان را در الگوهایی تکرارشونده می‌خوانند و در اوزان دوری، سکوت میانۀ مصراع را دقیقاً به اندازۀ نقرات باقی‌مانده از زحافات، رعایت می‌کنند. </em>fa_IR
dc.format.extent1011
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه سمنانfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات زبانی و بلاغیfa_IR
dc.relation.ispartofThe Journal Of Linguistic and Rhetorical Studiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22075/jlrs.2019.16987.1404
dc.subjectعروضfa_IR
dc.subjectوزن شعرfa_IR
dc.subjectریتمfa_IR
dc.subjectتکیهfa_IR
dc.subjectبحرfa_IR
dc.titleنگاهی نو به اوزان شعر فارسی از دیدگاه زبان‌شناسی و ریتمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار زبانشناسی همگانی دانشگاه سمنانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار هنر دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue20
dc.citation.spage417
dc.citation.epage448


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد