مقایسه ایهام در اصطلاحات موسیقی شعر حافظ با دو شاعر همسبک پیشین: خواجو و امیرخسرو
(ندگان)پدیدآور
قاسمی نیا, سعیداسماعیلی, عصمتنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مشخصات بارز سبک حافظ ایهام است و در این میان ایهامسازی با کلمات موسیقایی نمودی آشکار دارد. از میان شاعرانی که حافظ تحت تأثیر آنهاست، خواجوی کرمانی و امیرخسرو دهلوی نیز بهطور چشمگیری از ایهام موسیقایی بهره میبرند، بهگونهای که پارهای از کلمات ایهامساز در شعر هر سه با ساختار مشترکی به کار رفته است. پرسش بنیادین ما این است که حافظ به چه میزان در کاربرد ایهام موسیقایی از خواجو و امیرخسرو تأثیر پذیرفته است؛ برای این منظور ابتدا ایهامهای موسیقایی هر سه دیوان را انتخاب کردهایم، سپس ایهامهای مشترک را جدا کرده و به شرح مختصر معنایی و ساختاری هر یک پرداختهایم و با این کار نشانیم حافظ در این مشخصه سبکی خود نیز نگاهی آشکار به شعر خواجو و امیرخسرو داشته است.
کلید واژگان
حافظخواجو
امیرخسرو
سبک عراقی
ایهام موسیقایی
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2016-06-211395-04-01
ناشر
دانشگاه سمنانسازمان پدید آورنده
تهراندانشگاه سمنان
شاپا
2008-95702717-090X




