سازهها در مجموعه «حنجره زخمی تغزل» حسین منزوی
(ندگان)پدیدآور
دهقانی, زیوراردلانی, شمس الحاجیهکازرونی, سید احمدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تکرار و دوران از محورهای اصلی شکلگیری عناصر موسیقایی است. این الگو که در نظام موسیقایی شعر معاصر نیز تشخص دارد، سه حوزۀ موسیقی درونی، بیرونی و کناری را در بر میگیرد. منزوی با تکیه بر این الگوها موسیقی اشعار خود را آفریده است. این پژوهش بر آن است تا با بررسی آرایههای موسیقیآفرین در غزلهای مجموعۀ «حنجره زخمی تغزل» روش بکارگیری این عناصر و کارکردشان در اشعار منزوی را نشان دهد. یافتههای این پژوهش بیانگر این است که منزوی برای غنای موسیقی غزل خود شیوههای متعددی را به کار میگیرد، از جمله: توجه به تنوع اوزان عروضی، بکارگیری اوزان پرکاربرد، ایجاد تناسب معنا و درونمایه با اوزان عروضی ، بهرهگیری از جناس، تکرار، تضاد. کارکرد موسیقایی قافیه و ردیف سبب همآوایی در اشعار وی شده است. به طور کلی عناصر ساختار موسیقایی شعر منزوی در چهار ردۀ موسیقایی دستهبندی میشود؛ موسیقی بیرونی، موسیقی کناری، موسیقی درونی و موسیقی معنوی.
کلید واژگان
حسین منزویعناصر موسیقی آفرین
حنجرۀ زخمی تغزل
موسیقی بیرونی
موسیقی کناری
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2015-06-221394-04-01
ناشر
دانشگاه سمنانشاپا
2008-95702717-090X




