نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحمدابراهیمی, زینبfa_IR
dc.contributor.authorمجیدی, شبنمfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:09:40Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:09:40Z
dc.date.available1399-07-08T22:09:40Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:09:40Z
dc.date.issued2019-06-22en_US
dc.date.issued1398-04-01fa_IR
dc.date.submitted2018-05-19en_US
dc.date.submitted1397-02-29fa_IR
dc.identifier.citationمحمدابراهیمی, زینب, مجیدی, شبنم. (1398). بازشناسی فعل‌های دستوری در زبان فارسی و آموزش آن‌ها به غیرفارسی‌زبانان. مطالعات زبانی و بلاغی, 10(19), 293-322. doi: 10.22075/jlrs.2019.14833.1209fa_IR
dc.identifier.issn2008-9570
dc.identifier.issn2717-090X
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22075/jlrs.2019.14833.1209
dc.identifier.urihttps://rhetorical.semnan.ac.ir/article_3904.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/126372
dc.description.abstract<em>پژوهش حاضر، تلاشی است برای بازشناسی فعل‌های دستوری زبان فارسی و آموزش آ‌ن‌ها به غیرفارسی‌زبانان بر مبنای رویکرد ارتباطی و در چارچوب آموزه‌های برنامۀ کمینه‌گرا. بر این اساس، در این پژوهش</em><em>دو هدف پیاپی دنبال می‌شود: نخست، بازنگری در فعل‌های دستوری زبان فارسی، تبیین نقش و جایگاه هریک از آن‌ها و ارائۀ تحلیلی تبیینی از ساخت‌های نحوی مرتبط با این افعال. دوم، آموزش فعل‌های دستوری فارسی به غیرفارسی‌زبانان بر مبنای این بازنگری</em><em>و گنجاندن قانونمندی‌های مرتبط با این افعال (مانند جایگاه نشانۀ نفی</em><em> جمله</em><em>) در تدوین مواد درسی و درس‌نامه‌ها.</em><em> مسئله‌ای که پیش رو قرار دارد، </em><em>این است که «آیا</em><em> آموزش فعل‌های دستوری زبان فارسی بر مبنای یافته‌ها و دسته‌بندی‌های زبان‌شناختی، تأثیری معنادار بر افزایش میزان یادگیری زبان‌آموزان غیرفارسی‌زبان دارد؟» پس از بحثی تفصیلی در باب فعل‌های دستوری فارسی، در بخش مطالعۀ میدانی، درس‌نامه‌ای بر مبنای یافته‌های نظری  و در چارچوب رویکرد ارتباطی تدوین می‌شود و از رهگذر مقایسۀ دو گروه از زبان‌آموزان غیرفارسی‌زبان ـ یعنی گروه کنترل و گروه آزمایش ـ نشان داده می‌شود که فرایند آموزش و یادگیری ساخت‌های نحوی مرتبط با فعل‌های دستوری، بر اساس درس‌نامۀ جدید، به‌مراتب آسان‌تر و بهتر است؛ چنان‌که در مرحلۀ پس‌آزمون، میانگین عملکرد گروه آزمایش بیش از پنج نمره فراتر از گروه کنترل است.</em> <strong> </strong>fa_IR
dc.format.extent860
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه سمنانfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات زبانی و بلاغیfa_IR
dc.relation.ispartofThe Journal Of Linguistic and Rhetorical Studiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22075/jlrs.2019.14833.1209
dc.subjectبرنامۀ کمینه‌گراfa_IR
dc.subjectفعل دستوریfa_IR
dc.subjectنفی جملهfa_IR
dc.subjectفارسی­ آموزان خارجیfa_IR
dc.subjectرویکرد ارتباطیfa_IR
dc.subjectتخصصیfa_IR
dc.titleبازشناسی فعل‌های دستوری در زبان فارسی و آموزش آن‌ها به غیرفارسی‌زبانانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار زبانشناسی دانشگاه شهیدبهشتیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتیfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue19
dc.citation.spage293
dc.citation.epage322


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد