| dc.contributor.author | محمدابراهیمی, زینب | fa_IR |
| dc.contributor.author | مجیدی, شبنم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T22:09:40Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T22:09:40Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T22:09:40Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T22:09:40Z | |
| dc.date.issued | 2019-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-05-19 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-02-29 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | محمدابراهیمی, زینب, مجیدی, شبنم. (1398). بازشناسی فعلهای دستوری در زبان فارسی و آموزش آنها به غیرفارسیزبانان. مطالعات زبانی و بلاغی, 10(19), 293-322. doi: 10.22075/jlrs.2019.14833.1209 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-9570 | |
| dc.identifier.issn | 2717-090X | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22075/jlrs.2019.14833.1209 | |
| dc.identifier.uri | https://rhetorical.semnan.ac.ir/article_3904.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/126372 | |
| dc.description.abstract | <em>پژوهش حاضر، تلاشی است برای بازشناسی فعلهای دستوری زبان فارسی و آموزش آنها به غیرفارسیزبانان بر مبنای رویکرد ارتباطی و در چارچوب آموزههای برنامۀ کمینهگرا. بر این اساس، در این پژوهش</em><em>دو هدف پیاپی دنبال میشود: نخست، بازنگری در فعلهای دستوری زبان فارسی، تبیین نقش و جایگاه هریک از آنها و ارائۀ تحلیلی تبیینی از ساختهای نحوی مرتبط با این افعال. دوم، آموزش فعلهای دستوری فارسی به غیرفارسیزبانان بر مبنای این بازنگری</em><em>و گنجاندن قانونمندیهای مرتبط با این افعال (مانند جایگاه نشانۀ نفی</em><em> جمله</em><em>) در تدوین مواد درسی و درسنامهها.</em><em> مسئلهای که پیش رو قرار دارد، </em><em>این است که «آیا</em><em> آموزش فعلهای دستوری زبان فارسی بر مبنای یافتهها و دستهبندیهای زبانشناختی، تأثیری معنادار بر افزایش میزان یادگیری زبانآموزان غیرفارسیزبان دارد؟» پس از بحثی تفصیلی در باب فعلهای دستوری فارسی، در بخش مطالعۀ میدانی، درسنامهای بر مبنای یافتههای نظری و در چارچوب رویکرد ارتباطی تدوین میشود و از رهگذر مقایسۀ دو گروه از زبانآموزان غیرفارسیزبان ـ یعنی گروه کنترل و گروه آزمایش ـ نشان داده میشود که فرایند آموزش و یادگیری ساختهای نحوی مرتبط با فعلهای دستوری، بر اساس درسنامۀ جدید، بهمراتب آسانتر و بهتر است؛ چنانکه در مرحلۀ پسآزمون، میانگین عملکرد گروه آزمایش بیش از پنج نمره فراتر از گروه کنترل است.</em>
<strong> </strong> | fa_IR |
| dc.format.extent | 860 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه سمنان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مطالعات زبانی و بلاغی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | The Journal Of Linguistic and Rhetorical Studies | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22075/jlrs.2019.14833.1209 | |
| dc.subject | برنامۀ کمینهگرا | fa_IR |
| dc.subject | فعل دستوری | fa_IR |
| dc.subject | نفی جمله | fa_IR |
| dc.subject | فارسی آموزان خارجی | fa_IR |
| dc.subject | رویکرد ارتباطی | fa_IR |
| dc.subject | تخصصی | fa_IR |
| dc.title | بازشناسی فعلهای دستوری در زبان فارسی و آموزش آنها به غیرفارسیزبانان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار زبانشناسی دانشگاه شهیدبهشتی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 19 | |
| dc.citation.spage | 293 | |
| dc.citation.epage | 322 | |