مرور دوره 9, شماره 17 بر اساس تاریخ انتشار

در حال نمایش موارد 1 - 13 از 13

  • فنون ادبی از دریچه زبان‏شناسی: تحلیلی نشانه‏ شناختی 

    بهرامی, فاطمه (دانشگاه سمنان, 2018-08-23)
    نوشتة حاضر به بررسی برخی صنایع ادبی در ادبیات منظوم از دیدگاه زبان‏شناختی و در چارچوب نگرش نشانه‏شناختی سوسور (1916) می‏پردازد و قصد پاسخ‏گویی به دو پرسش زیر دارد: ۱. چه جنبه‏هایی از آراء نشانه‏شناختی سوسور ...

  • بررسی و تحلیل تشخیص در نفثه‌المصدور 

    واثق عباسی, عبدالله؛ نیکبخت, عباس؛ اتحادی, حسین (دانشگاه سمنان, 2018-08-23)
    ‌یکی ‌از مهم‌ترین شیوه‌های ‌آفرینش خیال آن ‌استکه سخنور برای عناصر،اشیا و مفاهیم ‌انتزاعی شخصیتیانسانی تصورکند؛ این روش در اصطلاح ادب تشخیص نامیده می‌شود.در این پژوهش‌ ...

  • بررسی ضریب مشارکت نویسندگان مجلة مطالعات زبانی و بلاغی 1396 

    معرفت, رحمان؛ ولویی, عبدالعظیم؛ عضدی, مرضیه (دانشگاه سمنان, 2018-08-23)
    بررسی وضعیت همکاری گروهی نویسندگان مقالات در مجله مطالعات زبانی و بلاغی هدف مقاله حاضر است. پژوهشگران با کمک شاخص‌های علم‌سنجی به بررسی ضریب همکاری گروهی نویسندگان مجله مطالعات زبانی و بلاغی در طی بازه زمانی انتشار ...

  • نوعی تشبیه نویافته در ادب فارسی؛ تشبیه سلب و ایجاب 

    کریمی قره‌بابا, سعید (دانشگاه سمنان, 2018-08-23)
    در این مقاله نوعی تشبیه متمایز و نوآورانه در مباحث بلاغی با عنوان تشبیه سلب و ایجاب معرفی می‌شود که علمای بلاغت تاکنون بدان توجه نشان نداده‌اند؛ در حالی که این تشبیه در شکل‌گیری صور خیال بدیع نقشی بسزا داشته است. شاعر ...

  • معماری زبان؛ پیشنهادی در طبقه‌بندی عناصر زیبایی سخن 

    محمدی, داود؛ اسلامی, محمد رضا (دانشگاه سمنان, 2018-08-23)
     گرچه سابقه نگارش کتب بلاغی و معرفی صنایع ادبی در زبان فارسی، به حدود هزار سال می‌رسد، از طبقه‌بندی علمی عناصر زیبایی سخن در آثار کهن چندان خبری نیست. در دهه‌های اخیر متناسب با نگاه متأثر از جریان‌های ادبی جدید و رشد ...

  • بررسی نقش شگردهای کنایه‌محور در تصویرسازی براعت استهلال‌های نفثه‌المصدور 

    حسن پور آلاشتی, حسین؛ میردار رضایی, مصطفی؛ محمدی ده عباسانی, راحیل (دانشگاه سمنان, 2018-08-23)
    تصرّف هنرمند در زبان سبب خلق تصویر می‌شود؛ این دگرگونی به‌وسیله به‌کارگیری عناصری شکل می‌گیرد که در مجرای زبان موجود و از قابلیّت‌های ذاتی آن است. هنرور با کشف و بهره‌گیری از این ابزار، در هنجار طبیعی زبان دست برده، ...

  • ریشه‌شناسی تبارشناختی و کاربرد آن در زبان فارسی 

    فولادی, علیرضا (دانشگاه سمنان, 2018-08-23)
    تبارشناسی به مفهوم امروزی آن، زادة اندیشه‌ورزی‌های فریدریش نیچه و میشل فوکو است. نیچه با جداسازی تبارهای اخلاقی کوشید وجود این تبارها را به رفتارهای طبقات اجتماعی منتسب کند. فوکو ضمن پیگیری کار نیچه، مفهوم تبارشناسی ...

  • خوانش استعاری- شناختی اشعار «کابوس‌های روسی» اثر پناهی بر اساس انگارۀ نظریۀ آمیختگی مفهومی 

    دهقان, مسعود؛ وهابیان, بهناز (دانشگاه سمنان, 2018-08-23)
    هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی استعاره‌های مفهومی-شناختی اشعارِ کابوس‌های روسی، دفتر چهارم، از مجموعه‌ هفت دفتری چشمِ چپ سگ،  اثر پناهی (1389) بر اساس انگاره‌ نظریه آمیختگی مفهومی (انگاره ...

  • شناسنامه مجله شماره 17 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سمنان, 2018-08-23)

  • استعاره‌ها و کنایات بدیع، دو خصیصۀ مهم سبکی در غزلیات بیدل 

    توحیدیان, رجب؛ اکبری حبشی, محمد (دانشگاه سمنان, 2018-08-23)
    یکی از  عوامل ابهام در شعر  بیدل دهلوی که نقش چشمگیری در نوآوری، تأثیرگذاری  و لذت‌بخشی آن دارد و از ویژگی‌های سبکی بیدل، محسوب می‌شود، روی‌گردانی آگاهانه از ساختارهای کلیشه‌ای و گوش‌آشنا در حوزۀ  معنا و خیال است که ...

  • بحثی در تقسیم حروف اضافه بسیط فارسی (کارکردهای چندگانه پنج حرف اضافه بسیط اصلی) 

    اسمعیلی طاهری, احسان (دانشگاه سمنان, 2018-08-23)
    با ملاحظۀ مبحث حرف اضافه در منابع دستوری زبان فارسی معلوم می‌شود، پنج حرف اضافة بسیط «به، با، بر، از، در» رفتار دستوری چندگانه دارند؛ یعنی گاهی کلمه‌ای مستقل‌اند و متمم می‌سازند و گاه فقط جزئی از یک کل یکپارچه‌اند و ...

  • تصویرسازی با عاطفۀ اندوه و حسرت در اشعار سیاوش کسرایی 

    احسانی اصطهباناتی, محمدامین؛ عبداللهی, منیژه (دانشگاه سمنان, 2018-08-23)
      هنر با غلبۀ احساس و عاطفه بر روح هنرمند آغاز می‌شود و او را به سرودن، خلق‌کردن و ایجاد اثر هنری وا می‌دارد؛ این واکنش که حاصل تجربیات روحی هنرمند است، یکی از عناصر اصلی و محرک در سرودن شعر محسوب می‌شود. ...

  • تبیین شناختی طرح‌واره‌ها و استعاره‌های حرکتی در شعر «مسافر» سهراب سپهری 

    نیک سیر, زهره (دانشگاه سمنان, 2018-08-23)
    زبان‌شناسان شناختی، هر نوع فهم و بیان انتزاعی را که در قالب مفاهیم ملموس ارائه شود، کاربرد استعاری زبان می‌دانند؛ چراکه معتقدند انسان در اثر ارتباط با جهان پیرامون خویش، مفاهیمی را به شکل طرح‌واره‌هایی تصویری در ذهن ...