مرور دوره 8, شماره 16 بر اساس تاریخ انتشار

  • تشبیه در اقلیمِ داستان (بررسی تشبیهات اقلیمی در داستان‌های پنج حوزة اقلیمی‌نویسی ایران) 

    صادقی شهپر, رضا (دانشگاه سمنان, 2018-02-20)
    بی‌گمان، محیط زندگی هنرمند بر ذهن و زبان و به‌تبعِ آن، بر بسیاری از شگردهای بلاغی و ادبی بازتاب یافته، در آثارش تأثیر می‌نهد. از همین ‌روی در بررسی داستان‌های اقلیمی، با تشبیهاتی روبه‌رو هستیم که رنگ‌وبویی کاملاً اقلیمی ...

  • چندزبانی و چندصدایی، ویژگی‌های پسامدرنیسم در رمان «شب ممکن» 

    استادمحمدی, نوشین؛ حسینی, مریم (دانشگاه سمنان, 2018-02-20)
    فضای ادبیات داستانی ایران در دو دهۀ اخیر، به‌شدت از جریانات و مکاتب ادبی جهان، از جمله پسا‌مدرنیسم تأثیر پذیرفته است. «شب ممکن» دومین رمان محمدحسن شهسواری است که می­توان مؤلفه­ های پسامدرنیسم را در آن یافت. از ویژگی‌های ...

  • بررسی لایه‌های نحوی سبک و صدای شعر سهراب سپهری 

    دشت بش, مرضیه؛ آهنچی, علی (دانشگاه سمنان, 2018-02-20)
    در این پژوهش با بررسی و واکاوی سبک زبانی (در قلمرو واژگان و نحو) و اندیشه‌های سهراب سپهری، اشعار وی از نظر سبک شعری و صدای دستوری به سه سبک فعال، منفعل و انعکاسی، تحلیل و تقسیم‌بندی می‌شود. اگرچه مرزبندی دقیق میان ...

  • امکانات زبانی در نگاه تازه تی. اس. الیوت به مفهوم کهن «کلاسیک» 

    آقایانی چاوشی, لیلا (دانشگاه سمنان, 2018-02-20)
    الیوت، پدر نقد نو، در خلال مباحث و دیدگاه‌های ادبی‌اش به موضوعی مهم پرداخته که کمتر موردتوجه قرار گرفته است؛ آنچه که می‌تواند در ارزشیابی آثار برتر ادبی، معیارهایی مهم به‌شمار رود و حتی در آفرینش آثار ادبی فاخر نیز ...

  • شناسنامه مجله شماره 16 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه سمنان, 2018-02-20)

  • بررسی و ارزیابی نظریۀ استعارۀ مفهومی 

    براتی, مرتضی (دانشگاه سمنان, 2018-02-20)
    استعاره در باور شناخت‌گرایانی مانند لیکاف و جانسون برخلاف نظریه‌های سنتی استعاره، محدود به لفظ و زبان نیست. در این دیدگاه، استعاره موضوعی مفهومی است که در سطح اندیشه و ذهن بشر ایجاد می‌شود؛ بنابراین استعاره، ...

  • نقش کارکرد‌های بلاغی و زبانی در تبلیغات بازرگانی 

    صالحی مازندرانی, محمد رضا؛ زکی نژادیان, سید محسن (دانشگاه سمنان, 2018-02-20)
     بهره‌گیری از امکانات بلاغی و زبانی در حوزۀ تبلیغات بازرگانی، تأثیرات مثبت و انکارناپذیری بر مخاطب می‌گذارد. پیام‌های تبلیغاتی در ذات خود دارای چهار هدف مهّم و اساسی‌ هستند: القای اندیشه و پیام، جلب اعتماد مخاطب، تشویق ...

  • رابطۀ زبان و قدرت در نخستین شعر نو فارسی (تحلیل گفتمان انتقادی شعر «وفای به عهد») 

    زمانی, محمدمهدی؛ صفوی, کورش؛ ایرانزاده, نعمت الله (دانشگاه سمنان, 2018-02-20)
    مطالعۀ رابطۀ کاربرد زبان در آثار ادبی و مناسبات قدرت، پژوهش‌های ادبی را به علوم اجتماعی و زبان‌شناسی پیوند می‌دهد. ادبیات مشروطه، با توجه به بسامد بالای طرح موضوعات ...

  • نگاهی نو به ساختار تشبیهات اضافی و وصفی با تأکید بر اشعار حافظ 

    حاجی پور, میثم؛ محمودی, عنایت اله (دانشگاه سمنان, 2018-02-20)
    تشبیه از مهم‌ترین و پرکاربردترین عناصر خیال در کلام و شعر است. این عنصر خیا‌ل‌انگیز به اشکال مختلف دست‌مایة هنرنمایی شاعران و ادیبان بوده است .یکی از شیوه‌های تشبیه‌پردازی، آوردن ارکان تشبیه در ساختار یک گروه اسمی است. ...