تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی و متوسطه اول از نظرتوجه به هویت انقلابی
(ندگان)پدیدآور
محمودی, سیروسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، بررسی میزان توجه به مؤلفه های هویت انقلابی در کتاب های درسی دوره ابتدایی و متوسطه اول(پایه های اول تا نهم) می باشد. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است.جامعه آماری پژوهش، کلیه کتاب های درسی دوره ابتدایی و متوسطه اول می باشد که در سال1396 چاپ شده است.چهار عنوان کتاب« مطالعات اجتماعی» ،«هدیه های آسمان»، «فارسی» و «آموزش قران» با 33 جلد کتاب به صورت هدفمند در نمونه قرار گرفت. عمده ترین نتایج پژوهش بیانگر آن است که در مجموع در مقطع ابتدایی 538 پاراگراف به مؤلفه های هویت انقلابی اشاره داشته است.بیشترین توجه به مؤلفه های «ایثار و شهادت» ،«اعتقاد به امام خمینی» ،«نفی سلطه واستکبار ستیزی» ، «آگاهی به وقایع و تاریخ انقلاب» می باشد و به سایر مؤلفه ها توجه کافی نشده است.در مقطع متوسطه اول نیز در مجموع 686 مرتبه به مؤلفه های هویت انقلابی اشاره شده است. بیشترین توجه به مؤلفه های«ایثار و شهادت» ،«آگاهی به وقایع و تاریخ انقلاب»،«اعتقاد به امام خمینی»،«نفی سلطه و استکبار ستیزی» و آگاهی نسبت به قانون اساسی» بوده است و به سایر مؤلفه ها توجه کافی نشده است.پیشنهاد می شود برنامه درسی پایه اول تا نهم بر مبنای توجه به مؤلفه های هویت انقلابی بازنگری شود.
کلید واژگان
انقللاب اسلامی ایرانکتاب های درسی
دوره ابتدایی
تحلیل محتوا
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2018-04-211397-02-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
استاد یار دانشگاه پیام نورشاپا
2251-86812322-4967




