تأثیر درس انقلاب اسلامی بر ارتقاء میزان آشنایی دانشجویان با جنگ نرم(مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه کرمان)
(ندگان)پدیدآور
قنبری, سیروسزیوری رحمان, محمودشکوهی مقدم, سولمازنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این تحقیق با هدف «بررسی تأثیر درس انقلاب اسلامی بر ارتقاء میزان آشنایی دانشجویان با جنگ نرم » صورت گرفته است. روش تحقیق، توصیفی از نوع علی – مقایسهای بود. نمونه تحقیق 520 نفر (260 نفر درس انقلاب اسلامی را گذرانده و 260 نفر درس فوق را نگذرانده) از دانشجویان دورۀ کارشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان بود که با روش نمــونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. جهت جمعآوری دادههای مورد نیاز، از آزمون محقق ساختۀ 64 مادهای سنجش میزان آشنایی با جنگ نرم، پس از بــرآورد روایی، پایایی، ضریب تمیز و ضریب دشواری استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای مناسب آمار توصیفی و نیز از آزمون t برای گروههای مستقل و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه با بهرهگیری از نرم افزار SPSS استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که، از بین دانشجویانی که درس انقلاب اسلامی را گذراندهاند، 9/1 درصد در سطح کم، 3/47 درصد در سطح متوسط و 8/50 درصد در سطح زیاد، با جنگ نرم آشنایی داشتند و در بین دانشجویانی که درس انقلاب اسلامی را نگذراندهاند، 5/33 درصد در سطح کم، 3/62 درصد در سطح متوسط و 2/4 درصد در سطح زیاد، با جنگ نرم آشنایی داشتند و بین میانگین میزان آشنایی دانشجویان دو گروه با جنگ نرم تفاوت معنادار مشاهده شد، گذراندن درس انقلاب اسلامی در میزان آشنایی دانشجویان با جنگ نرم در مجموع و نیز در دو بعد فرهنگی و اجتماعی مؤثر بوده است اما در بعد سیاسی مؤثر نبوده است، همچنین دانشجویان ضعیف از نظر پیشرفت تحصیلی، کمترین میزان آشنایی با جنگ نرم را داشتند.
کلید واژگان
جنگ نرمانقلاب اسلامی
بعد فرهنگی
بعد سیاسی
بعد اجتماعی
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2012-12-211391-10-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سیناپژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی کرمان
پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی کرمان
شاپا
2251-86812322-4967




