• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه معارف قرآنی
    • دوره 9, شماره 32
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه معارف قرآنی
    • دوره 9, شماره 32
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی آرای انتقادی ژیلیو نسبت به مشروعیت تفسیر اجتهادی

    (ندگان)پدیدآور
    رضایی هفتادر, حسننصیریان, صفرعلوی مهر, حسین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    636.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی - ترویجی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یکی از مباحث دیرین و مهم اندیشه‌وران قرآنی مسلمان، بحث روش‌های تفسیری است. از دیدگاه آنان، اصلی‌ترین روش‌های تفسیری سه روش «قرآن به قرآن»، «روایی» و «عقلی» است. «تفسیر اجتهادی» نیز ترکیبی از این سه روش اصلی است. خاورپژوهان معاصر نیز به بحث روش‌های تفسیری توجه ویژه‌ای داشته‌اند. ژیلیو از جمله همین خاورپژوهان، ضمن تألیف آثار متنوعی در حوزة قرآن، به صورت ویژه به بحث مشروعیت روش تفسیر اجتهادی پرداخته و انتقاداتی را در این باره مطرح کرده‌است. انتقادات ژیلیو در چهار محور است: 1ـ شکل‌گیری تفسیر اجتهادی به اواخر سدة دوم مربوط است. 2ـ در همین زمان، اندیشمندان اسلامی با تفسیر اجتهادی مخالفت کردند. 3ـ روایات با تفسیر اجتهادی مخالف‌اَند. 4ـ قرآن موافقتی با تفسیر اجتهادی نکرده‌است. اما پاسخ اجمالی این انتقادات، به این ترتیب است: 1ـ شکل‌گیری روش تفسیر اجتهادی، مربوط به سال‌های آغازین سدة نخست است. 2ـ مخالفت با این روش تفسیری نیز از همان سدة نخست آغاز شده‌است. 3ـ بسیاری از روایات موافق روش تفسیر اجتهادی‌ هستند. 4ـ آیاتی از قرآن به صراحت موافق این روش تفسیری هستند.
    کلید واژگان
    تفسیر قرآن
    تفسیر اجتهادی
    تفسیر به رأی
    مشروعیت تفسیر
    ژیلیو

    شماره نشریه
    32
    تاریخ نشر
    2018-05-22
    1397-03-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    دانشگاه علامه طباطبایی
    سازمان پدید آورنده
    گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران
    دکترای تخصصی معارف اسلامی پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران
    دانشیار تفسیر و علوم قرآنی جامعة المصطفی العالمیة، قم، ایران

    شاپا
    2008-9252
    2538-2012
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/rjqk.2018.32868.1713
    http://rjqk.atu.ac.ir/article_9270.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/125045

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • بررسی امکان فهم وجواز تفسیر قرآن در دیدگاه فریقین 

      مجیدى, دکتر محمدرضا (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2005-03-21)
      یا عدم جواز تکلیفی و وضعی تفسیر، نقاط اشتراک متعددی دارند. جمعی در میان فریقین، به عدم جواز تفسیر حکم داده اند; ولی اکثر آنان فهم قرآن را میسور و تفسیر را روا می دانند. با مقارنه ادله عدم جواز تفسیر به دو نقطه مشترک دست ...

    • گونه‌شناسی بهره‌گیری از عهدین در تفاسیر المیزان، الاثری الجامع و الفرقان با تأکید بر سوره بقره 

      بیژن نژاد, علی؛ برزگر, مهدی؛ قدوسی, مهدی (دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکده علوم قرآنی تهران, 2025-02-19)
      تفسیر آیات تاریخی به‌خصوص آیات مربوط به مسیحیت و یهودیت و کتب مقدس آنان، در مواردی نیازمند مراجعه به عهدین است و یا دست‌کم مراجعه به آن‌ها به فهم دقیق‌تر کمک می‌کند. پرسش آن است که آیا رجوع به عهدین برای تفسیر قرآن کریم ...

    • پرسشها و پژوهش‏های بایسته قرآنی در زمینه تفسیر قرآن به قرآن 

      صدر, سید موسی (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1998-01-21)
      طرح پرسشها و تأمّلاتى درباره روش تفسیر قرآن به قرآن است. نویسنده، نخست از محدودیتهاى این روش هم در ناحیه نگاه متقابل آیات به یکدیگر و هم از لحاظ احاطه مفسّر سخن گفته، سپس پرسشهایى را در این زمینه مطرح کرده است. در ادامه ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب