دوره 4, شماره 13
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
درآمدی بر رابطة وحی و مکاشفه با تأکید بر قرآن و روایات
(دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی, 2013-08-23)از مباحثی که لازم است ارتباط آن با وحی مورد بررسی قرار گیرد، بحث مکاشفة عرفانی است .در این نوشتار سعی شده با استفاده از کُتُب لغت و آیات قرآن و کلمات عرفا به سنجش این ارتباط توجّه شود و از آنجا که شناخت چیزی با تفکّر در ...
-
نقش مشاهده در فهم آیات الهی
(دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی, 2013-08-23)آیه به شیء نمایان و قابل مشاهده اطلاق میگردد که با ظهور خود و به نسبت علم و ادراک انسان، برای او حامل پیام و نشانی برای مقصدی مشخّص میباشد و توجّه انسان را به سویی خاص جهت میدهد و معطوف مینماید. خداوند متعال آیات آفاقی ...
-
ردّی بر آراء مستشرقان دربارة منشاء بشری قرآن
(دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی, 2013-08-23)پرسش از منشاء قرآن همواره از سوی مخالفان و موافقان دین اسلام مطرح بوده است. از قرن نوزدهم، این پرسش محور مطالعات بسیاری از مستشرقان قرار گرفت و دیدگاههای گوناگونی در این باره ارائه شد. در این مقاله، ابتدا اهمّ دیدگاههای ...
-
کثرتگرایی دینی با رویکرد حقیقتشناختی با تکیه بر قرآن و آراء استاد مطهّری
(دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی, 2013-08-23)مسألة «حقّانیّت» ادیان و «نجات» پیروان آن سابقة بس طولانی دارد. امّا تدوین این بحث به قرن بیستم برمیگردد که توسّط جان هیک و شاگردان او پایهگذاری شد. در پاسخ به این مسأله رویکردهای مختلف پدید آمده که در این نوشتار به بررسی ...
-
ممنوعیّت تبرّج زنان از منظر قرآن کریم
(دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی, 2013-08-23)در آیات قرآن به صراحت از تبرّج زنان نهی شده است. قلمرو تبرّج زنان از منظر قرآن وسیعتر از اظهار زینت و تبرّج در پوشش است و مظاهر دیگر مانند تبرّج در رفتار، محتوای گفتار و... را شامل میگردد و هر نوع تکشّف، آشکار شدن و ...
-
احدیّت خدا در قرآن از دیدگاه علاّمه طباطبائی
(دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی, 2013-08-23)از نظر قرآن خداوند متعال قاهری است فوق هر چیز و در هیچ شأنی از شؤون خود محدود نمیشود؛ وجودی است که هیچ حد، مرز و قید و شرط در او راه ندارد، همچنین اتّصاف او به وحدت و کثرت عددی محال است. قرآن کریم وحدت عددی و کثرت عددی ...