دوره 4, شماره 13

 

ارسال های اخیر

  • درآمدی بر رابطة وحی و مکاشفه با تأکید بر قرآن و روایات 

    خلعتبری, حسام الدین (دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی, 2013-08-23)
    از مباحثی که لازم است ارتباط آن با وحی مورد بررسی قرار گیرد، بحث مکاشفة عرفانی است .در این نوشتار سعی شده با استفاده از کُتُب لغت و آیات قرآن و کلمات عرفا به سنجش این ارتباط توجّه شود و از آنجا که شناخت چیزی با تفکّر در ...

  • نقش مشاهده در فهم آیات الهی 

    بصیری, حمیدرضا؛ کندی, شهربانو (دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی, 2013-08-23)
    آیه به شیء نمایان و قابل مشاهده اطلاق می‌گردد که با ظهور خود و به نسبت علم و ادراک انسان، برای او حامل پیام و نشانی برای مقصدی مشخّص می‌باشد و توجّه انسان را به سویی خاص جهت می‌دهد و معطوف می‌نماید. خداوند متعال آیات آفاقی ...

  • ردّی بر آراء مستشرقان دربارة منشاء بشری قرآن 

    رحیم پور ازغدی, طاهره؛ آزاد, علیرضا (دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی, 2013-08-23)
    پرسش از منشاء قرآن همواره از سوی مخالفان و موافقان دین اسلام مطرح بوده است. از قرن نوزدهم، این پرسش محور مطالعات بسیاری از مستشرقان قرار گرفت و دیدگاه‌های گوناگونی در این باره ارائه شد. در این مقاله، ابتدا اهمّ دیدگاه‌های ...

  • کثرت‌گرایی دینی با رویکرد حقیقت‌شناختی با تکیه بر قرآن و آراء استاد مطهّری 

    صافحیان, محمد (دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی, 2013-08-23)
    مسألة «حقّانیّت» ادیان و «نجات» پیروان آن سابقة بس طولانی دارد. امّا تدوین این بحث به قرن بیستم برمی‌گردد که توسّط جان هیک و شاگردان او پایه‌گذاری شد. در پاسخ به این مسأله رویکردهای مختلف پدید آمده که در این نوشتار به بررسی ...

  • ممنوعیّت تبرّج زنان از منظر قرآن کریم 

    روحی برنقد, کاوس؛ خوانین زاده, محمدحسین؛ سعیدی, فاطم السادات (دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی, 2013-08-23)
    در آیات قرآن به صراحت از تبرّج زنان نهی شده است. قلمرو تبرّج زنان از منظر قرآن وسیع‌تر از اظهار زینت و تبرّج در پوشش است و مظاهر دیگر مانند تبرّج در رفتار، محتوای گفتار و... را شامل می‌گردد و هر نوع تکشّف، آشکار شدن و ...

  • احدیّت خدا در قرآن از دیدگاه علاّمه طباطبائی 

    حسن زاده, صالح (دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی, 2013-08-23)
    از نظر قرآن خداوند متعال قاهری است فوق هر چیز و در هیچ شأنی از شؤون خود محدود نمی‌شود؛ وجودی است که هیچ حد، مرز و قید و شرط در او راه ندارد، همچنین اتّصاف او به وحدت و کثرت عددی محال است. قرآن کریم وحدت عددی و کثرت عددی ...